
1.1.2022 vyjde v platnost novela silničního zákona, který přináší pro cyklisty dlouho, a mediálně výrazně, komunikovaný zákonem stanovený povinný odstup 1,5 m při předjíždění cyklistů na silnici.
Samozřejmě, že v první řadě jde o zvýšení bezpečnosti cyklistů na
komunikacích ale nejen cyklistů, kteří jsou z povahy věci zranitelnějšími účastníky provozu, ale i řidičů. Novela umožní lépe si tuto bezpečnou vzdálenost představit a uvědomit. Odůvodnění novely dokládá analýza příčin srážek cyklistů a aut, ze které vyplývá, že nevhodné předjíždění je příčinou minimálně 15 % nehod s těžkými následky. A dojde-li při srážce cyklisty a auta k těžkému zranění či usmrcení, je obětí v 98 % případů cyklista.
Jak tedy bude možné cyklistu předjet, aby byl dodržen bezpečný odstup?
Počítejte s tím, že téměř vždy budete muset do druhého pruhu či protisměru. Na širších silnicích bude stačit zhruba střed vozovky, na úzkých okreskách protisměr. Připravuje se úprava vyhlášky ministerstva dopravy, která dovolí při předjíždění cyklisty přejet plnou středovou čáru. Odstup 1,5 metru nemusíte dodržet, jede-li cyklista cyklopruhem nebo v zónách s omezením rychlosti na 30 km/h a méně – tam stačí 1 metr.
Obtížné dokazování a tím i vymahatelnost porušení zákona bylo častým argumentem pro zbytečnost novely. Stačí přeci použít zdravý rozum, být ohleduplný a tolerantní! Ano, ale bohužel, že to je automatické pro všechny řidiče, je utopie. Ohleduplnost části řidičů motorových i nemotorových vozidel chybí, stejně jako znalost rizika či dobrý odhad bezpečné vzdálenosti, v různých dopravních situacích. Už jen medializace a společenská debata této novely zákona pomohla zvýšit povědomí, jak může být těsné předjíždění pro ničím nechráněné cyklisty zdraví a životu nebezpečné.
Ano, je velmi mnoho míst a nastane mnoho situací, kde cyklistu nepůjde s 1,5m odstupem předjet, protože se tam auto, kolo a 1,5 metru nevejdou. Např. předjíždění cyklisty na silnici široké 6m za přítomnosti vozidla v protisměru. V takovém případě už jen samotné “bezpečné a nikoho neohrožující” předjíždění přestupek prokazuje a nemělo by proto dít! Jde-li bezpečnost a plynulost proti sobě, měla by mít vždy přednost bezpečnost.
Uzákonění bezpečného odstupu je v zahraničí běžné a funguje – snižuje počty nehod včetně těch nejfatálnějších. Ve 26 státech USA, Nizozemsku, či Belgii je povinný odstup 1 m, ve Francii a Lucembursku 1,5 metru, Portugalsko, Španělsko, Irsko, Německo mají povinné 2 m mimo obec a 1,5 m v obci.
U nás tedy nově od 1.1.2021 platí povinný odstup 1,5 m. Je-li vyznačen cyklopruh, pravidlo 1,5 metru neplatí. Na silnicích s maximální povolenou rychlostí 30 km/h je odstup stanoven na 1 metr.
Nechce-li cyklista zdržovat provoz, může ukázat, ať ho auta předjedou. Je to stejné, jako když v křižovatce pustíte odbočující auto, které jinak nemá přednost v jízdě. Jde o ohleduplnost a toleranci všech účastníků silničního provozu.
Silnice zkrátka patří nejen autům, ale i chodcům a cyklistům. Počet cyklistů na silnicích díky Covid pandemii významně narostl, o to více je potřeba tolerance a ohleduplnosti všemi účastníky silničního provozu. Nejde zde o vyvolání války mezi cyklisty a řidiči, ale o způsob, jak na silnicích zajistit větší bezpečnost všem. Každý řidič je chodec a skoro každý cyklista je, či jednou bude, řidič. Buďte prosím ohleduplní a tolerantní a jezděte bezpečně, jako cyklista i řidič.
