
Dobrý technický stav kola má zásadní vliv na bezpečnost, funkčnost a váš dobrý pocit z jízdy. Kolo je relativně jednoduchý stroj, ale i jeho komponenty vyžadují pozornost, péči a pravidelnou údržbu. Pozornost a péče o kolo by se měla zvyšovat s požadavky, které na kolo kladete. Ale i v případě, že vám kolo slouží jen jako občasný prostředek pro krátký přesun z místa na místo, měli byste svému kolu základní servis vždy pravidelně poskytovat. Pro dobrý pocit z jízdy a prodloužení životnosti jeho dílů, a v neposlední řadě i vaší bezpečnost.
Mytí kola
Základním předpokladem pro správnou funkci kola je jeho čistota. Ta má na jeho správnou funkčnost vliv přímý, jako například zanesená přehazovačka, která vlivem usazených nečistot nebude mít správný chod, ale i nepřímý, který se většinou projevuje vrzáním, křupáním a dalšími zvuky, které vás přivádí k šílenství.
Na mytí kola nic není, stačí se vyvarovat některých chyb a zároveň použít správné pomůcky a prostředky, které proces očisty kola velmi usnadní a zefektivní. Čistota kola a především jeho komponentů výrazně ovlivní jeho funkčnost i životnost.
Základem všeho je voda v přiměřeném množství a použití vhodných čisticích prostředků a nástrojů. Voda kolu nijak neškodí, pokud ji nebudete na kolo stříkat zblízka pod tlakem např. wapkou, a do míst kam nepatří, tj. zejména hlavové a středové složení, náboje kol atd.
Nejprve vodou z kbelíku a houbou, nebo hadicí s malým tlakem, odmočíme z kola největší špínu, zaschlé bláto a spláchneme prach. Na to je nejlepší použít speciální pomůcky jako jsou čistící sady na kolo obsahující např. hrubý kartáč na kazetu a převodníky, jemný kartáč na rám a komponenty, štětec na hůře dostupná místa, nízký kartáč hodící se na vydrhnutí plášťů.
Začínejte vždy od toho nejšpinavějšího – vyčistěte řetěz, pastorky kazety a převodníky. Odstraňte důkladně veškeré nečistoty, pomožte si speciálními odmašťujícími prostředky a kartáčky, buďte trpěliví – špína a nepořádek zde zanesený má největší vliv na správnou funkčnost a pohodlí při jízdě. Při čistění vám pomůže dát si přehazovačku do servisního režimu, pokud to vaše kolo umožňuje. Speciální čistící pomůckou je pračka řetězu pro jeho dokonalé odmaštění na závěr, když je kazeta a převodník dokonale čistý a nebude vám na řetěz nabalovat další a další špínu.

Měření opotřebení řetězu
Po očištění řetězu si osvojte ho čas od času pomocí speciální měrky změřit. Počet kilometrů, které musí řetěz zvládnout je velmi individuální. Záleží na terénu v kterém jezdíte, hmotnosti jezdce, zda používáte lehčí, nebo těžší převody a také na zmiňované čistotě a správném namazání. Řádově se nájezd na řetěz pohybuje mezi 1000-2500 km. V případě, že se řetěz nemění, je rizikem přetržení řetězu, nebo nadměrné opotřebovávání zuby kazety a převodníků – investice do opravy je pak o mnoho vyšší, než do výměny řetězu.

Až potom od shora dolů, tedy od sedla, se přesuňte k mytí rámu, kol a plášťů. Pro lepší přístup k rámu a komponentům demontujte kola a umyjte je samostatně. Celé kolo nakonec opláchněte čistou vodou bez zbytečného tlaku. Ideální je kolo nechat pak dostatečně vyschnout nebo vyfoukat kompresorem. Když ho nemáte, postačí s kolem zatřást, aby okapala voda a vysušit ho hadrem nebo vhodnou utěrkou z mikrovlákna.
Namazání kola
Když je kolo dokonale suché, zbývá ho znovu namazat. Mazání řetězu provedeme vhodným mazivem (do suchých či mokrých podmínek) a stejně tak bychom měli namazat či nastříkat vidlici, tlumič, pohyblivá spojení vhodným sprejem. Pro ošetření rámu je možné použít speciální konzervační sprej, díky kterému se mimo jiné na vašem kolu nebudou držet tolik nečistoty a vaše příští mytí bude méně pracné.
Investovat chvilku času a pár peněz do mytí kola se určitě vyplatí!
