
Elektrokolo má proti běžnému kolu řadu výhod, které vám cestování udělají příjemnější a sportování obecně méně fyzicky namáhavé. Motor elektrokola pomáhá, kdy je to nejvíc třeba – v kopcích nebo na delším výletě, na které by síly jinak nestačily. Cyklistika je tak dostupnější mnohem více lidem, i méně trénovaným jedincům, starším lidem, či lidem s nadváhou, nemocí, hendikepem. Cyklistika, která byla vždy poctivá dřina, a cyklisté na své výkony byli patřičně hrdí, tak ztratili jeden ze svých hlavních trumfů a argumentů a vytvořilo se tak podhoubí pro nevraživost mezi oběma tábory cyklistů. Jaké jsou hlavní výhody elektrokola?
Dojedete dál
Dojedete tak daleko, na kolik máte paliva v nádrži. Vaše momentální kondice je taky taková nádrž. Elektrokolo pomáhá šetřit cenné palivo ve vaší nádrži – sílu a energii, tím, že vám uleví při každém šlápnutí, a tak si můžete dovolit dojet dále na stejnou nádrž, než byste zvládli na normálním kole. Váš akční rádius se tak neuvěřitelně zvětší. Dnešní kola mají dojezd 60 až 120 km na jedno nabití. Je to pořád “kolo”, takže je možné se přibližovat k cíli vlakem, cyklobusem nebo MHD. Jedno nabití baterie elektrokola vás přitom vyjde dle kaapcita na 5-10 Kč.
Jízda do kopce je zábava
Jízda do kopců je pro většinu cyklistů nutné zlo – bolí z nich rychle nohy a záda, spálí se přitom příliš rychle cenná energie a s ní i chuť pokračovat dál. Proto byly přeplněné rovinaté cyklostezky a na klikatých cestách v lese ten výhled a kouzlo! Elektrokolo vám pomůže dojet výš a na vrcholu vám zůstane dost sil a úsměvů třeba při focení.
Pomáhá jen tolik, kolik si určíte
Všechna elektrokola mají řetěz a převody a pedály. MUSÍTE na nich šlapat. Protože když šlapat nebudete, tak budete stát, stejně jako na běžném kole. Motor je tam proto, aby vám pomáhal se šlapáním, ne aby šlapal za vás. A protože je to moderní motor, je možné si nastavit, jak moc si přejete, aby pomáhal. Jednoduše, stiskem “+” nebo “-” tlačítka na řidítkach. Většinou je k dispozici 3 až 5 stupňů pomoci (podle výrobce) a třeba systém Bosch nabízí i speciální stupeň “eMTB”, který vám “řadí” mezi stupni sám a navíc plynule. Je jen na vás, na co máte zrovna chuť nebo kondici, a jak velkou pomoc si přivoláte. Chcete si dát do těla a mít srdce až v krku? Žádný problém. Nastavíte nejnižší stupeň pomoci. Pokud si výlet chcete opravdu užít a mít přitom srdeční tep pod kontrolou, hrajte si s plusem a minusem dle libosti. Pot a slzy na jaké se cítíte.
Zdravotní omezení hoďte za hlavu
Kolo je sport, zdraví prospěšná činnost. Pokud vás ale potká nemilá zdravotní komplikace, může se kolo rázem stát věcí zakázanou. Avšak u elektrokola to tak drastické být vůbec nemusí a není. Bolí vás záda nebo kolena tak, že na obyčejném kole to je spíš utrpení než zábava? Nebo nemáte srdce, játra, plíce či cokoli dalšího v kondici a potřebujete si držet fyzickou zátěž na uzdě? Pak s elektrokolem můžete vesele jezdit dál. Potřebujete si ulevit? Ulevte si. Sportujte – jezděte i nadále, jak to vaše zdraví a kondice dovolí.

Na věku nezáleží
Elektrokolo je pro důchodce, koupím si elektrokolo až budu starý a nebudu při síle, elektrokolo je pro holky, styděl bych se přijet mezi svoje vrstevníky, elektrokolo je moc složité a komplikované, to už není nic pro mne, elektrokolo je jen pro bohaté,… Jaké další argumenty jste už slyšeli? Je to skutečně takový zločin jezdit na elektrokole?
Neznalost, nezkušenost, nejistota, strach ze složitého ovládání, ješitnost. Je na každém, z jakého důvodů dá šanci a třeba i přednost elektrokolu. Přejeme si jen více tolerance a respektu mezi oběma tábory.
Na hmotnosti nezáleží
Máte nějaké to kilo navíc? Nebo byste rádi s sebou dítě v sedačce, ale bojíte se, že to neušlapete? U elektrokola tohle řešit není potřeba. Máte přece motor = pomocníka, který vám s ušlapáním krapet obtěžkaného kola vámi či extra vybavením vždy a ochotně pomůže! A třeba pomůže i s těmi vašimi kily navíc, kterých byste se na kole rádi zbavili.
Jezděte spolu jako dřív
Možná to znáte. Partner nebo kamarád jezdí na kole rád. Vy taky. Ale už spolu nejezdíte. Jeho nebaví na vás čekat a vás nebaví za ním pořád jen funět a když už ho nakrásně doženete, tak si ani nemáte čas oddechnout a prohodit pár slov, protože on zase pokračuje dál. Zkuste elektrokolo! Nejen, že si oba užijete opravdu společného výletu, ale každý budete mít taky to své – on(a) že si dá pořádně do těla a vy klidnou jízdu po jeho boku a určitě i čas na to, třeba něco hezkého si vyfotit…
Při cestě do práce se nezpotíte
Jízda na elektrokole do práce je zdravá, zábavná, ale také rychlejší, ekologická i ekonomická. A také pohodlná. Klidně vyražte rovnou v džínách do ulic na elektrokole a dojeďte se suchou košilí až do kanceláře přímo na jednání. Zapomeňte na zdržování se ve sprše, na převlékání a starosti s ukládáním a převozem pracovního a sportovního oblečení. S elektrokolem je jízda do práce bez potu a bez starostí.
PÁR NEVÝHOD SE TAKY NAJDE
- NÁKLADY na pořízení elektrokola – bude vždy dražší než obyčejné kolo. Cena je vyšší o akumulátor, motor, displej, ovládací prvky, řídící jednotku. Je prostě složeno z více dílů, a proto za elektrokolo zaplatíte více. Elektrokola zažívají obrovský boom, jejich nabídka a sortiment roste raketovou rychlostí a stejnou rychlostí klesá i jejich cena díky velké konkurenci.
- HMOTNOST kola je vyšší – více součástek na elektrokole (motor, akumulátor…) více váží. Rozdíl mezi obyčejným a elektrokolem bývá 8 i více kilogramů. To může dělat jisté potíže. Hůře se s ním manipuluje. Nosiče kol na střechu nebo na tažné zařízení mají své hmotnostní limity. Cyklisté, kteří si užívají dynamickou a rychlou jízdu v komplikovaném terénu, mohou narazit ma těžkopádnost a mírně zhoršenou ovladatelnost kola.
Naštěstí ale nejtěžší komponenty jsou umístěny ve spodní části a přispívají tak k nízkému těžišti, je to samozřejmě i pomoc motoru. Elektrokolo je sice těžší, ale zároveň svá kila navíc svými vlastnostmi významně eliminuje. - VÝDRŽ BATERIE aneb výhody elektrokola jsou živé tak dlouho, jak dlouho zůstane živá baterie – nejzásadnější nevýhoda elektrokol je limit v dojezdu, resp. v kapacitě akumulátoru. Obava z toho, jestli dojedu až tam, kam si plánuji, nebo mi dojde šťáva 10 km před cílem, není nic příjemného.
Máte ale i chytrý cyklopočítač, který neustále informuje o tom, kolik kapacity ještě zbývá a podle stylu jízdy a přípomoci na kolik kilometrů ještě to vystačí. Když dojde baterie, šlapete dál jako na normálním kole a při nejbližší příležitosti si baterii dobijete v běžné 230 V zásuvce, i když počet míst k rychlému dobití elektrokol raketově rsote spolu s s jejich oblibou.
