
Elektrokolo se zadním nebo středovým pohonem?
Elektrokola zažívají velký boom. Na trhu se řada značek pere o zákazníky, každý rok se objevují nové typy elektrokol vylepšených o nějakou novinku. Motor s baterií jsou nejdůležitějšími součástmi elektrokola a také nejdražšími. Ať již jsou to elektrokola městská, treková, horská, silniční či skládácí, co se týče samotného pohonu, najdeme na nich v zásadě dva hlavní typy motorů. Jeden je středový a druhý umístěn v zadním náboji. V čem je jejich největší rozdíl?
Zadní motor je vhodný pro seniory
Zadní nábojový motor najdeme hlavně v základních modelech elektrokol různých kategorií. Zabírá prakticky okamžitě, na první šlápnutím nevyžaduje moc velkou sílu šlapání. Proto je vhodný hlavně pro seniory a osoby, kteří nechtějí podávat žádné velké sportovní výkony. Tento typ motoru navíc disponuje volnoběžkou, takže při šlapání bez asistence neklade skoro žádný odpor.
Nevýhodou zadního motoru je horší vyvážení, dochází k většímu náporu na komponenty v zadní části. Proto jsou elektrokola s tímto typem motoru vhodná hlavně na poklidnější styl jízdy po silnicích a kvalitních cyklostezkách.
Vzhledem k oblibě elektrokol, postupujícímu vývoji a růstu konkurence zadní pohon postupně nahrazuje motor středový, který je úspornější a efektivnější. Zadní pohon najdete převážně u starších a levnějších výrobců a modelů.


Středový motor pro milovníky sportovní jízdy
Středové motory se instalují do vyšších tříd elektrokol. Jsou o něco dražší než modely se zadním pohonem. Elektrokolo v rozumné kvalitě v této kategorii můžete pořídit kolem 40 000 korun. Středový motor dávkuje lépe výkon, je plynulejší a tohle elektrokolo by si měl vybrat každý, kdo se chce občas v sedle i zapotit. Je dobré pro všechny milovníky sportovnějšího stylu jízdy, kteří si motorem pomohou rádi v kopci, ale jinak často šlapou i za své s menší asistencí.
Výhodou středových motorů je komfortní dávkování výkonu díky použití tří senzorů i krátká reakční doba asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru je také úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů. Elektrokolo se středovým motorem nabízí vyšší jízdní komfort, je lépe vyvážené. Vyjedete s ním každý kopec, podrží cyklistu opravdu všude. Tyto typy motorů najdete zejména v elektrokolech horských, krosových a trekingových.


Který výrobce elektromotorů je nejlepší?
Největším světovým výrobcem elektromotorů je čínský Bafang. Jedná se o motory odzkoušené, dobře fungující a málo poruchové. Rozhodně se nad nimi nevyplatí ohrnovat nos. Najdete je ve většině elektrokol nižší a střední třídy prodaných po celém světě. Ať už jsou to motory zadní nebo středové s označením Max Drive. Pro elektrokola střední třídy je právě Bafang Max Drive nejlepší volbou v poměru cena/výkon.
Kdo žádá víc, jsou tu výrobci top motorů se středovým pohonem jako Bosch, Shimano, Yamaha nebo Brose. Třeba Bosch přišel na trh s tzv. motory čtvrté generace, které jsou lehčí, výkonnější a ještě přesnější než jejich předchůdci.
Dá se říci, že tyto značky dávají to nejlepší, co můžete na elektrokolech mít, ale počítejte s tím, že vás takový stroj vyjde podstatně dráž, třeba o 20 000 korun i více. Pak už také záleží na komponentech daného modelu. Ale když sednete z elektrokola s Bafangem třeba na model s novým typem Bosche, rozdíl poznáte okamžitě.