
Fenomén bezdušových kol prostupuje nekompromisně všemi cyklistickými disciplínami. Poradíme vám, co potřebujete pro jejich úspěšnou instalaci na vaše kolo, a jak postupovat.
Ráfek a bezdušová páska
Bezdušová páska se lepí do ráfku, aby se zabránilo úniku vzduchu do ráfku, odkud by pokračoval kolem niplů ven. Jedná se o utěsnění struktury na jejím „dně“. Většina sportovních a kvalitních ráfků pro horská kola je tubeless-ready (zkratka TLR). V dnešní době je u většiny sportovních kol bezdušová páska v ráfcích už instalovaná, a v tašce s doplňky najdete s novým kolem i bezdušové ventilky. Pokud jste v této situaci, máte z části vyhráno, protože si ušetříte jeden krok z procesu. Vyhráno máte i v případě, že máte UST ráfky. Ty nemají otvory pro niple z vnitřní strany, proto nepotřebují pásku a jsou rovnou připraveny k bezdušovému použití.
V opačném případě si musíte nejprve obstarat bezdušovou pásku a ventilky. Páska se prodává v různých šířkách, proto ji kupte v šířce odpovídající vnitřní šířce vašeho ráfku. Bezdušovou pásku většinou nabízí výrobci plášťů a latexových tmelů, ale nejsou mezi nimi zásadní rozdíly.
Bezdušové ventilky potřebujete dostatečně dlouhé. Všechny mají vyměnitelný vnitřek – tedy vlastní jádro ventilku. Ty mějte v zásobě do budoucna, mléko je totiž může zalepit a pokud ucítíte, že ventilek při vypouštění vzduchu z ráfku klade odpor a vzduch se skrz ventilek nehrne ven, vyměňte ho.
Pláště pro bezduše
Pláště pro bezdušová kola jsou speciálně označeny zkratkou TLR (tubeles ready). Většina sportovních plášťů s kvalitní směsí je tubeless ready, ale všichni výrobci to na svých pláštích uvádí, zkontrolujte si jejich vhodnost. U obyčejného pláště by vám vzduch unikal mikroskopickými dírkami skrz bočnice pláště.
Latexová suspenze
V případě latexových suspenzí existují značné rozdíly. Mezi klasické a léty prověřené značky patří Doc Blue od Schwalbe a Race Tire Sealant od Stan’s No Tubes, ale na výběr je z desítek možností. Některé nové suspenze nemají latexový základ a fungují na principu utěsnění trhlin pomocí viskóznější tekutiny s mikrovlákny, než je klasický latexový tmel. Mléko v pláštích vysychá a je potřeba ho pravidelně jednou za 2-3 měsíce doplňovat.
Jak a čím kolo nafouknout?
Pokud máte ráfek utěsněný, ventilky po ruce a nemůžete se dočkat, až nalijete do pláště mléko, vyplatí se ještě zamyslet, jak budete chtít kolo nafouknout.
V případě bezdušového ventilku foukáte vzduch přímo do pláště, který však není nijak utěsněný a vzduch vám bude utíkat mezi neusazenou patkou pláště a ráfkem. Tento zcela zřejmý problém se dá vyřešit tak, že do pláště najednou dodáte velký objem vzduchu, který plášť usadí a dojde tak k vytvoření vzduchotěsného systému s latexovou suspenzí uvnitř. Jak toho docílit?
Jde to pomocí dílenské pumpy, existuje však riziko, že se u toho zapotíte a vytvoříte nepořádek. Mezi nejjistější varianty patří pumpy s vysokotlakou nádobou a samostatné vysokotlaké tanky. Ty vám po natlakování umožní dodat velký objem vzduchu během okamžiku, a usazení pláště v ráfku tak provedete bez namáhavé práce, bez vytékajícího mléka a se stoprocentní jistotou.
Relativně jistou variantou je kompresor. Pokud ho nemáte doma, zajeďte na čerpací stanici a využijte zdejší kompresor – jsou dostatečně silné a krátký výlet k benzínce vám usnadní práci.
