
Když se nebudeme o řetěz na kole starat, odmění se nám větší hlučností, odporem při šlapání, chybovostí při řazení a častějším padáním. Péčí o řetěz se myslí jeho správné čištění, mazání, měření a pokud je zapotřebí, tak včasná výměna. Kdy a jak měřit řetěz si můžete přečíst v našem dalším tipu.
Řetěz je při jízdě na kole namáhán silovým podélným tlakem a při řazení dochází navíc k příčnému kroucení. Dále je vystaven značným vnějším vlivům – mezi články se dostává špína a abrazivní částečky jako písek a prach. Řetěz se tím ničí, opotřebovává, mezi články vzniká vůle a s nimi nastávají výše popsané problémy.
Jak očistit řetěz na kole
Čištění řetězu lze provádět různými způsoby.
Nejrychlejším je použít čistící přípravek ve spreji. Tlakem odstraníte největší nánosy špíny, ale je to drahé, neekologické a výsledek nic moc.
Pěnové čistící přípravky můžete nanést na řetěz, chvíli nechat působit, odrbat kartáčkem a potom opláchnout vodou. Výsledek bude určitě o něco lepší a při menším zašpinění řetězu vám tato metoda běžně postačí.
Speciální myčka na řetěz je účinný a rychlý pomocník. V nádobce s přípravkem k odmaštění působí na protažený řetěz několik rotujících kartáčků, v další nádobce je čistá voda, kde se řetěz poté oplachuje. Myčkou projedete jednoduše a snadno několikrát celý řetěz, před jeho mytím se ale ujistěte, že máte čistý převodník, pastorky a kazetu, jinak budete čistit řetěz do nekonečna.
Myčka na řetěz stojí pár stovek a je to nejefektivnější a nejrychlejší způsob očisty řetězu. Řetěz nemusíte z kola sundávat, nasazuje se na řetěz na kole. Pro svoji praktičnost by určitě neměl chybět ve výbavě žádného bikera. Prodává se mnoho druhů lišící se kvalitou použitých materiálů i připlácením za renomovanější značky.
Ale jde to ještě lépe – když řetěz z kola sundáte, namočíte do odmašťovadla a poté vydrhnete kartáčkem každou skulinu. Takovou očistu stačí provést jednou za čas a nebo po opravdu silném znečištění.
Nezapomeňte, že nestačí očistit jen řetěz, ale i pastorky, převodníky a rolničky přehazovačky. Jinak se vám řetěz zase hned zašpiní.


Čím řetěz namazat
Po očištění musí následovat důkladné osušení. Doma si budeme muset vystačit s hadrem, ideální je vyfoukat vzduchem kompresorem. Až poté je možné přistoupit k mazání.
Řetěz je potřeba mazat prostředkem s ohledem na počasí a terén nejbližší vyjížďky. Na jednu stranu potřebujeme řetěz namazat, na druhou stranu chceme, aby buď přitahoval co nejméně prachu a nečistit za suchého počasí, nebo plnil svou funkci i delší dobu za mokra.
Univerzální olej na řetěz splní svůj účel, ale za sucha přitáhne zbytečně moc prachu a za mokra zas příliš brzo ztratí své vlastnosti. Proto je dobré mít 2-3 typy mazání na řetěz a volit vždy dle podmínek, které nás následující jízdu čekají.
Při samotném mazání mějte trpělivost a dopřejte kapku každému článku. Řetěz mazejte v dolní části viz obrázky. Nepřehánějte to ale – nic než články není potřeba mazat, je to na škodu, na zbytečně mastný řetěz se lepí více prachu a nečistot. Po namazání nechte olej chvilku vzlínat a poté řetěz důkladně otřete hadrem, ať zvenku není zbytečně mastný. Olej je platný jen uvnitř mezi články a nýtky.

