
Kontrola tlaku v pláštích kola před vyjížďkou by měla být absolutní samozřejmostí – správně nafouknuté kolo rozumí se správně zvolený tlak vzhledem k typu kola a terénu, který bude na naší vyjížďce převažovat.
Pláště na kole jsou jedním z naprosto zásadních komponentů na každém kole. Jsou jedinou součástkou, která nás fyzicky spojuje se zemí. Můžete mít sebelepší vidlici, tlumič, rám i brzdy, ale pokud máte špatné pláště a ještě hůře v nich špatný tlak vzduchu, jízdu i ani trochu neužijete a riziko defektu vám hrozí opravdu značné.
Typ kola a tlak v pláštích
Základním vodítkem je, na jakém kole jezdíme. Obecně platí, že silniční kola se foukají nejvíce – 8 až 10 barů. Horská kola se hustí se naopak hustí pouze na 1,4 až 2,5 baru. Mezi tím se pohybují krosová, trekingová a různá městská kola, která se foukají cca na 4 bary.
Tlak v závislosti na terénu jízdy
Dále je nutné zohlednit v jakém se budeme pohybovat terénu. U každého z typu kol je obecně dáno v jakých hodnotách by se tlak v pláštích měl pohybovat. Pokud se budeme bavit o silničním kole, fouká se zde logicky větší tlak pro pohyb po zpevněných cestách a asfaltu. Takřka opačným způsobem se foukají pláště horských kol, zde platí že čím náročnější terén a podklad, tím menší tlak. Jde především o dokonalou přilnavost pláště a účinnost jeho vzorku a samozřejmě pohodlí jezdce. V případě náročného terénu, kořenů, bláta se fouká pouze na 1,4 – 1,5 baru. Často se pneumatiky přefukují, kolo pak nedrží stopu, je nepoddajné, odskakuje a hůř se ovládá.
Druh plášťů a ráfků, hmotnost, styl jízdy
Uvedené hodnoty se ale mohou lišit na základě dalších faktorů. Jakých? Samozřejmě záleží na druhu a velikosti plášťů, typu ráfků, a na hmotnosti cyklisty. Roli samozřejmě hraje i to, jaký styl jízdy vyznáváte.
Vždy se držte výrobcem předepsaných hodnot uvedených na plášti i ráfku a zbytečně kola nepřefukujte. Překročit se nesmí ani jedna z hodnot, mohlo by dojít k poškození pláště nebo dokonce ráfku kola.
Venkovní teplota při huštění hraje pouze minimální roli, rozhodně větší vliv má hmotnost cyklisty. Rozdíl v tlaku u 50 kg ženy a 90 kg muže může činit 0,4 – 0,6 barů. Čím těžší jezdec, tím foukáme větší tlak.
Dílenská pumpa i minihustilka na cesty
Ideální je mít k dispozici stále stejnou pumpičku s tlakoměrem, aby nedocházelo k měření rozdílných hodnot tlaku. Vyplatí se pořídit větší dílenskou pumpu s delší hadicí a univerzální hlavicí pro různé typy ventilků, stejně jako malou pohotovostní pumpičku na cesty. Pokud pumpičku nemáte k dispozici, je možné správnost nafouknuté pneumatiky poznat pohmatem rukou – pokud jste schopní palcem protlačit plášť asi o půl centimetru, tak má přibližně 2 bary.
Tipy na závěr
1) Podhuštěná pneumatika nemusí lépe odolávat defektu, často je to právě naopak. Přehuštěná pneumatika nedrží stopu, odskakuje, hůře se ovládá.
2) Kola je potřeba pravidelně dofoukávat na optimální tlak, vzduch stěnami duše uchází stále, byť zcela minimálně.
3) Udržovat tlak v pneumatikách je dobré i přes zimu, kdy na kole nejezdíte. Prázdné pneumatiky jsou náchylné ke zpuchření.
4) Úzké galuskové ventilky snadno nafoukáte i autopumpou či kompresorem na benzince. Máte-li více typů kol, pořiďte si pumpičku s univerzální hlavicí na různé typy ventilků.
5) Nikdy nepřekračujte tlak uvedených na pláštích a ráfcích.

