
Jaké elektrokolo si pořídit
Elektrokola zažívají velký boom. Už dávnou nejsou jen doménou seniorů, ale stále častěji lákají i mladší generaci. Aby ne. Špičková elektrokola si v ničem nezadají s klasickými koly. Mají prvotřídní komponenty, jediný rozdíl je v motoru a baterii. Dostanou se na nich dál a výš i netrénování rekreační cyklisté, elektrokola jsou prostě trend, ať se nám to líbí nebo ne.
Na trhu se proto řada značek pere o zákazníky, elektrokolo ve své nabídce má už převážná většina značek, dávnou nejsou jen doménou specializovaných výrobců. Každý rok se objevují nové typy elektrokol vylepšených o nějakou novinku. Často je pro laika problém se v segmentu zorientovat. Zkusíme v úplném základu poradit všem, kteří zvažují pořízení elektrokola, ale nejsou si jisti, jaký druh je pro ně ideální. Kategorií elektrokol je spousta, tak se v nich pojďme zorientovat.
Jaké typy elektrokol rozeznáváme
Nejběžnějšími typy elektrokol jsou modely městské, krosové, trekingové, horské, s motorem se dají pořídit i skládačky, které starší ročníky dobře znají z let minulých, jen jako klasické kolo. Sílící poptávka po elektrokolech ale výrobce donutila udělat třeba i silniční kola s motorem a baterií, ale ta přece jen tolik rozšířena nejsou.
Městská elektrokola
Městská elektrokola užívají většinou senioři. Jsou ideální na jízdu po městech, vesnicích, hlavně po silnici nebo zpevněných cestách. Určitě nejde o elektrokola do terénu. Rámovou geometrii mají navrženou tak, aby na ně byl co nejsnazší nástup, takže je mohou mít třeba i osoby se sníženou pohybovou schopností.
Jedná se o elektrokola, do nichž se dává často i zadní motor, tudíž nevyžadují tak velkou sílu šlapání a lidem usnadní cesty na nákup nebo kratší vyjížďky. U jiných elektrokol převažuje motor středový. Mají plnou výbavu jako blatníky, světla, většinou i nosiče, širší sedla. Záměrem výrobců je, aby bylo pohodlí co nejvyšší. Baterie jsou umístěné buď v zadní části na nosiči, ale nejvyšší modely už je mají integrované v rámu a najdete na nich třeba i motory středové.


Elektrokola trekingová a krosová
Na pohodové výlety hlavně po cyklostezkách jsou ideální elektrokola trekingová. I na nich najdete blatníky, světla, nosiče, ale přece jen už jde o kola, která jsou pro trochu sportovnější styl jízdy. I proto už jsou v tomto případě běžné středové motory včetně prémiových značek. U nižších modelů ale najdete i motory zadní. Baterie už jsou většinou integrované v rámu, o což už se dnes snaží všichni výrobci kvůli atraktivnímu designu.
Krosová elektrokola mají široké využití. Můžete s nimi do terénu, na cyklostezky, ale díky užším plášťům sedí skvěle i na silnici. Takže kdo rád kombinuje silnici s terénem, je právě tohle ideální volba. Lidé si na krosová elektrokola často dokupují blatníky nebo nosiče, které většinou v základní výbavě nejsou. Přece jen už se v tomto případě očekává trochu větší zapojení jezdce, takže je kladen i důraz na nižší hmotnost.
I u krosových elektrokol je cenové rozpětí, stejně jako u treků, poměrně velké. Základní modely mají motory zadní a jsou levnější, krosová elektrokola s motory středovými se pohybují třeba kolem 40 tisíc. Ale tam už najdete hodně slušné komponenty a motory do nich dodávají i ti nejlepší výrobci. Jen musíte počítat s tím, že za krosové elektrokolo například s Boschem už si připlatíte další peníze. Ale zase dostáváte prvotřídní kvalitu.


Horská elektrokola
Horská elektrokola jsou ideální do terénu. Kdo má rád trošku adrenalinu a počítá s tím, že bude jezdit více v kopcích a horším terénu, měl by sáhnout po horském modelu. I zde můžete základní modely pořídit s motorem zadním, ale kdo chce na elektrokole podávat i trochu sportovní výkony, určitě by měl vybrat horáka s motorem středovým, to bývá už standardem.
Pro jízdu v těžkém terénu je potřeba volit elektrokola s dobrými komponenty, hlavně kvalitními kotoučovými brzdami a odpruženou vidlici, která vás podrží třeba v těžších sjezdech někde na trailech. Nejsou to elektrokola na silnici, ale když zvolíte kvalitní pláště s dobrou přilnavostí a nižším valivým odporem, určitě se s nimi nemusíte bát ani tam.
Cenové rozpětí u horských elektrokol je nejvyšší. Základní modely se dají pořídit kolem 30 000 korun, ale prémiová elektrokola s karbonovými rámy a špičkovými motory (můžete volit i celoodpružené modely) už se pohybují třeba kolem 250 tisíc korun. Nejprodávanější horská elektrokola jsou v levnějších třídách kolem 50 000 korun.


Skládací elektrokola
Hodně populární jsou i skládačky. Mají malá kola, je na ně snadný nástup a kupují je staří i mladí. Jsou finančně dostupné, všude se propletou, a tak si je kupují třeba i rybáři, kteří chtějí jen pohodlně dojet k řece. Stále populárnější jsou mezi majiteli karavanů, kteří takové elektrokolo berou na dovolenou jako „přibližovadlo“. Během chvíle ho složíte a zase rozložíte, takže v autě nezabere žádné místo.
Silniční elektrokola
Samostatnou kapitolou jsou elektrokola silniční. Ta už oslovují jen velmi úzkou skupinu lidí. Silničáři přece jen raději sáhnou po klasice bez motoru. Silniční elektrokolo si koupí ten, kdo pomoc motoru použije jen do kopce. Jinak šlape za své. Proto také motory u silničních elektrokol nejsou tak velké a silné, to samé platí o bateriích. Přece jen je tady důležitá hmotnost, takže kolo musí být co nejlehčí. I zde samozřejmě existují karbonové modely ve stotisícových cenových relacích.