
Setkali jste se už také s názorem, že jednou z nevýhod elektrokol je jejich citlivost na počasí, především na chlad a mokro, které jsou tolik typické pro podzimní a zimní dny a nemělo by se s nimi dokonce v tomto období raději ani vyjíždět? Baterie a motor tím trpí a významně to zkracuje jejich životnost? Tyto obavy však nejsou opodstatněné a pokud dodržíte několik jednoduchých zásad péče a údržby, můžete jezdit bez obav v zimě stejně jako v létě aniž byste svému elektrokolu jakkoliv ubližovali.
Platí samozřejmě, že min. 1x ročně, typicky po skončení hlavní sezóny, byste měli svému elektrokolu dopřát celkový servis a údržbu, který buď zvládnete sami nebo ho svěříte odbornému servisu. Jakou svému elektrokolu poskytnout každodenní péči a jaká jsou hlavní doporučení pro zimní období, abyste si elektrokolo užili a vydrželo vám kupu dalších kilometrů?
Nízká teplota
Hlavním problémem nízké teploty je, že snižuje výkonnost elektrického aparátu elektrokola, zejména baterie. Při nízkých teplotách dochází k větším energetickým ztrátám a od teploty 10°C níže má už význam nasazovat účinné ochranné prostředky.
Pokud je baterie provozována v rozmezí teplot doporučených výrobcem, neničí se ani při velmi nízkých teplotách, ale jen s klesající teplotou rychleji ztrácí kapacitu (díky snižující se účinnosti) a vy dojedete méně. Asi jste už zažili, že jste chtěli v zimě fotit mobilem a kapacita jeho baterie se vám doslova ztrácela před očima. U baterie elektrokola je to stejné. Ale nemusí to tak být vždycky.
Je dobré vědět, že
- provozní teplota Li-Ion baterie elektrokola je -10°C až 40°C
- teplota pro nabíjení Li-Ion baterie elektrokola je 0°C až 40°C
- skladovací teplota Li-Ion baterie elektrokola je -10°C až 60°C
Optimální teplota je 20°C, a to jak pro provoz, tak pro skladování, tak pro nabíjení.
DOPORUČENÍ: Používejte při nižších teplotách (pod 10ºC) kvalitní neoprenový obal na baterii. Neopren má hned několik užitečných vlastností – výborně tepelně izoluje, chrání před studeným větrem, vlhkem, nečistotami a také proti mechanickému poškození. Jak to funguje? Baterie při jízdě dodává do motoru relativně velký proud a přitom se uvolňuje teplo. Neopren nasazený natěsno na baterii (nebo na rámovou trubku v případě integrované baterie v rámu) toto uvolněné teplo drží uvnitř a baterie si tak sama přitápí. Pracuje tak v komfortním teplém prostředí i při velmi nízkých okolních teplotách, čímž nemá takové ztráty kapacity jako baterie bez neoprenu a celkově méně trpí. Odměňou vám navíc bude delší dojezd – podle vlastní zkušenosti to může být až 15%.

Voda, sníh, led, nečistota
Voda je v zimě všude a ve všech podobách – mlha, louže, déšť, sníh, led. Ve spojení s všudypřítomnými nečistotami a solí z cest se stává agresivním médiem. Elektrokolo jako mechanický stroj doplněný o elektrickou výbavu proto potřebuje v tomto období zvýšenou péči, ale k provozu ho to jinak nelimituje. Je jen třeba častější péčí předcházet především korozi a přizpůsobit rychlost a styl jízdy povrchu, stavu vašich pneumatik a samozřejmě vaším technických a fyzickým schopnostem.
- MOTOR, BATERIE A CYKLOPOČÍTAČ – mají stupeň krytí (ochrany) IP54 nebo vyšší (tedy ochranu proti prachu a stříkající vodě), což mj. znamená, že jim nevadí třeba hustý déšť. Proto jezděte na elektrokole bez obav stejně jako na obyčejném kole bez ohledu na počasí.
DOPORUČENÍ: U baterie dodržujte základní zásady péče o baterii a pokud to je možné, pečujte o kontakty cyklopočítače a baterie speciálním přípravkem k tomu určeným, který odpuzuje vlhkost, čistí, konzervuje a chrání elektrické kontakty po dlouhou dobu. Aplikujte primárně na kontakty patic baterie a cyklopočítače 2-4x ročně nastříkáním či nanesením vatovou tyčinkou a následným setřením. Lze použít i na kontakty přímo na baterii a na cyklopočítači, ale je třeba si uvědomit, že jsou pod napětím, proto se vyvarujte spojení kontaktů (zkratu) a ošetřujte jejich kontakty jednotlivě. Motor nepotřebuje žádnou zvláštní zimní péči ani údržbu.
Jak elektrokolo převážet
Pokud nejedete vlakem a nemáte elektrokolo u sebe, doporučujeme převážet na nosiči auta elektrokolo bez baterie i bez cyklopočítače. Nízká teplota v kombinaci s rychlostí (větrem), ale především sůl je to nejhorší na celé zimě! Chraňte i jiná citlivá místa proti vodě během přepravy pomocí neoprénových a nepromokavých obalů. Jejich výhodou je přizpsobení se tvaru kola a opravdu 100 % ochrana drahého stroje, za kerou se vyplatí si připlatit. Kvalitní návlek na kolo vám navíc bude dobře a pohodlně sloužit řadu let!
Nerezignujte na váš oblíbený sport ani v zimě, při dodržení správné péče o elektrkolo si cyklistiku můžete užívat bez rizika poškození vašeho kola po celý rok!
