
Na kole bez obav můžete vyrazit i v druhé půlce podzimu a v zimě. Správně ošetřenému kolu to nijak zásadně neublíží a vám to prospěje. Samozřejmě pokud budete dodržovat veškerá bezpečnostní pravidla jízdy!
Při teplotách nad nulou bývá zvýšená vlhkost a kdo jezdí na podzim a v zimě i mimo zpevněné cesty, musí se připravit na nějaké to bláto. Máte-li možnost, vybírejte trasu i s ohledem na to, při velkém nánosu mazlavého bláta můžete také skočit tak, že nedojedete a servis kola vás pak bude stát spoustu peněz. V lepším případě budete řešit jen to, jak kolo po takové projížďce umýt… Určitě to udělejte hned, dokud není bláto zaschlé, půjde to mnohem rychleji a lépe!
Zahradní hadice či venkovní přívod vody je kvůli mrazu schovaný a zavřený, a tak očistu budete muset zvládnout s kbelíkem nebo vodou z pet lahví, a smetáčkem. Samooblužný mycí box na auta, máte-li poblíž takto vybavenou benzínku, můžete využít, ale pozor na prudký proud z wapky, vyhněte se rozhodně ložiskům! Jezdíte-li na kole v zimě často, vyplatí se uvažovat o nákupu tlakového čističe na kolo. Ten díky použitému tlaku je poměrně účinný a není tolik náročný na spotřebu vody.
Umyté kolo je každopádně potřeba osušit a namazat. Vybírejte přípravky určené do chladu a vlhka, které lépe konzervují a chrání kolo.

Když mrze, problém s blátem odpadá a kolo zůstane čisté. Pak ho stačí po vyjížďce jen otřít, usušit a namazat. Uložte ho na suchém a teplém místě, nebo aspoň tam, kde nemrzne.
Při jízdě v zimě je příprava kola obdobná jako v létě, jen se hodí používat odolnější mazivo do vlhka. Zkuste se při jízdě vyhnout posoleným silnicím. Sůl je agresivní a může vést k rychlé korozi řetězu a bovdenů, nesvědčí ani pryžovým a gumovým součástkám. Sníh, voda, bláto či mráz kolu nijak zásadně nevadí.
Pozor na tlaky v pneumatikách a tlumičích. Vzduch svým objemem reaguje značně na teplotu, a tak kolo připravené v teple překvapí po vytažení na mráz nízkými tlaky v pneumatikách, vidlici a tlumiči. Kolo tak napumpujte venku po jeho aklimatizaci a nebo zvolte vyšší tlaky. Nižší tlaky na sněhu v pláštích se ale mohou hodit, zajistí lepší adhezi.
Při zimní vyjížďce vás také mohou překvapit brzdy. Hydraulické kotoučovky nebudou tak ostré, jak jste zvyklí z léta a také mohou trochu kvílet díky vlhkosti. Přizpůsobte jízdu reakci brzd a také povrchu, po kterém jedete. Pozor na námrazu na silnici či skrytý led po sněhem, jezděte opatrněji a buďte připraveni reagovat. Při jízdě po městě velmi opatrně při přejíždění kolejí, které jsou skutečně velmi nebezpečně kluzké, stejně tak na kreslené prvky na silnici jako přechod a další čáry.
Správně zvolenému a navrstvenému oblečení včetně důležitých doplňků pro koncové části těla, a dalším základním bezpečnostním prvkům jako jsou přední a zadní světla, blatníky, a samozřejmě kvalitní helma, jsou věnovány samostatné články, ale stojí to za to připomenout i zde.
