
Máte horské kolo, užíváte si jízdu v terénu a nechcete se jí vzdát ani během zimy? Jasně, proč ne, na kole se dá jezdit celý rok, jen je dobré zimní vyjížďky víc plánovat a také na ně sebe a kolo trochu připravit…
Plánování – kdy a kam na kole v zimě do terénu?
Nejlépe tam, kde to dobře znáte a dokážete odhadnout, v jakém stavu cesty budou. Jízda v nánosech bláta není nijak zábavná, mytí kola potom už vůbec ne, nemluvě o rychlém opotřebovávání dílů a součástek kola. Obecně na tom jsou lépe vždy malé cesty s menším provozem a cesty pokryté nánosem listí, než větší cesty s občasným automobilovým a lesnickým provozem. Pokud narazíte na cestu, kde se lesnická technika vyřádila a učinila cestu v dlouhém úseku nesjízdnou, neváhejte upozornit a přidat místo do mapy Šlappeto s náležitým varováním pro ostatní.
Pokud dlouhodobě nemrzne, vyrážejte na kolo hned ráno, kdy je zem více promrzlá. Pozor na zmrzlý povrch kamenů, kořenů, zledovatělé kaluže, vyhýbejte se jízdě po nich. Pokud po nich pojedete, neměňte směr jízdy, přejíždějte je soustředění a vždy připravení rychle zareagovat.
V případě oficiálních trail center vždy respektujte provozní řád a v případě uzavření na stezky nevjíždějte. Zaprvé, pokud jsou traily podmáčené, mohli byste je svojí jízdou výrazně narušit a poškodit. Zadruhé, vybudování trailů bylo možné díky povolení majitelů a správců pozemků, porušováním provozního řádu byste mohli tyto často velmi křehké vztahy nenávratně poškodit. Pokud na trailech platí zákaz až do jara, respektujte to a nechte zdejší přírodu odpočívat. Zapojte se radši do místní organizované dobrovolné brigády, práce na trailech většinou probíhají od podzimu do jara, dle počasí.
V případě některých trailcenter, které mají to štěstí, že se nachází na písčito kamenitém podloží, kde se netvoří bláto a voda se zde rychle vsakuje a odtéká, jsou stezky otevřeny celoročně, dle momentálních podmínek. Sledujte proto vždy aktuální informace o stavu trailů, a respektujte případné krátkodobé zákazy. Mezi taková místa patří např. Single trail Moravský kras v Jedovnici, Singltrek pod Smrkem nebo nově zrekonstruované traily v Cyklo Areně Vysočina. Pokud napadl sníh, cesty budou zapadané a nemá cenu sem jezdit, v případě mrazu bez sněhové pokrývky vás tu ale čeká spousta zábavy na kole, neváhejte!
Napadl sníh? Hurá, jízda na sněhu dokáže být opravdu super zábava. Pokud jsou dobré podmínky, neváhejte a vyrazte! Buďte však vždy ohleduplní k běžkařům a nevjíždějte jim do stopy, podmínky pro provozování jejich oblíbeného sportu trvají mnohem kratší dobu, než ty pro jízdu na kole. V případě většího množství sněhu stojí za to vyzkoušet si fat bike. Jeho tlusté pláště na větší vrstvě sněhu krásně “poplavou”, jinde se s nimi ale zbytečně nadřete.
Technice jízdy na kole na sněhu jsme se věnovali uceleně v tomto článku, přečtěte si ho 😉

Příprava kola na zimní jízdu terénem
Příprava kola na zimní vyjížďku vyžaduje o trochu více péče o vašeho miláčka. Na řetěz aplikujte hustší olej, na těsnění, tlumiče, kluzáky vidlice či teleskopickou sedlovku nastříkejte silikonovým olejem. Kolo nechte chvíli stát venku a po vyrovnání teploty zkontrolujte tlak v pláštích a vzduchovém odpružení vidlice, máte-li ji. Tlak v pláštích volte trochu nižší, než jste zvyklí, obzvlášť v případě, když pojedete po větší vrstvě sněhu. Pokud budete vyrážet v zimě na kolo častěji, vyplatí se koupit „zimní“ pláště, které mají větší a hrubší vzorek (na rozdíl od jemného vzorku pro cross country), např. pláště na enduro či sjezd. V případě jízdy terénem hrozí zvýšené riziko smyku a následného pádu na ledu, ve sněhu, uvíznutí v blátě. Zvažte vyměnit na zimu nášlapné pedály za klasické platformy, jízda v zimě je víc o zábavě a tréninku techniky než o rychlé frekvenční jízdě.
Příprava sebe na pořádnou zimní jízdu
Dobře se oblečte podle profilu vašeho výletu. Dobře však nemusí znamenat hodně. Pohybem se zahřejete obzvlášť při pomalé jízdě do kopce, při rychlé jízdě po rovině nebo z kopce naopak o to víc a rychleji promrznete. Vrstvení funkčních materiálů je alfa omega úspěchu. Případná výměna první mokré vrstvy za náhradní suchou v případě delšího výletu či zastávky na občerstvená vás hodí do pohody a stojí za to ji sebou pro převlečení vézt – pocit sucha přímo na těle je k nezaplacení!
Všechny konce těla se velmi významně podílejí na celkovém pocitu vašeho tepelného komfortu. Je skoro jedno, jak dobře budete oblečení – když vám bude zima na uši, budete mít prokřehlé prsty na rukou a nohou, jízdu si neužijete a může být i nebezpečná. Nezapomínejte proto na vhodné doplňky na hlavu, ruce, nohy.
Na hlavu pod helmu patří šátek, zateplená čepici nebo čelenka. Na ruce zimní zateplené rukavice, pokud je vám při delší jízdě zima, vyzkoušejte dvoje rukavice na sebe – první prstové a druhé palčáky, nikoliv však tak těsné, krev musí mít možnost cirkulovat. Šátek nebo tunel na krk můžete v případě velmi chladného vzduchu nebo rychlé jízdy z kopce přetáhnout přes pusu a nos. Investice do zimních cyklistických bot se vyplatí při pravidelném ježdění, pokud ji zatím neplánujete, pořiďte si zateplené návleky a kvalitní termo ponožky. Ty mohou být klidně dvoje, pokud se v nich do bot pohodlně vejdete. Pokud jste nášlapy vyměnili za platformy, pohorky či jiná vhodná sportovní obuv vám poskytne větší základní tepelný komfort než cyklistické tretry. Před chladným proudícím vzduchem, poletujícími vločkami, i různými nečistotami odlétajícími od kola můžete chránit svůj zrak brýlemi s vhodně zabarvenými skly.

Užijte si parádní zimní jízdu, ale nezapomínejte na vaši bezpečnost v terénu i dopravním provozu. Světla a blikačky, cyklistická helma, nabitý telefon v pouzdře proti chladu a vlhku pro případné přivolání pomoci či nalezení cesty. Šťastný návrat z jízdy s pusou od ucha k uchu Vám přejete Šlappeto a partner bezpečnosti Pojišťovna Kooperativa!