
Na náš článek s radami na Zazimování kola nám přišlo hodně reakcí. Řada z nich byla ta, že vy kolo letos poprvé nezazimováváte, a ptáte se nás na rady opačné. Připravili jsme pro vás krátké shrnutí věcí, na které je dobré myslet v péči o kolo, když jste se rozhodli jezdit celoročně.
Píšete, že jste si zamilovali jízdu na kole a nechcete se jí vzdát ani v zimě? Těší nás, že Šlappeto Vám dodalo odvahu a informace! Můžete si díky němu vybrat zpevněné cesty s malým provozem, které jsou bezpečnější, nebo se díky ostatním uživatelům dozvědět, co a jak je průjezdné, nebo kam se radši aktuálně nevydávat.
Mnozí z vás se pro vyzkoušení celoroční cyklistiky rozhodli z ekonomických důvodů, protože jízda na kole na rozdíl od rostoucího vstupného na halové sporty zdánlivě nic nestojí. Ano, to je z velké míry pravda, ale o to větší a lepší péči svému kolu musíte věnovat, a vzhledem k náročnějším podmínkám musíte počítat i s větším opotřebením jednotlivých součástek a jejich častější kontroly a výměny.
Pojďme se podívat na to, co pravidelně na kole dělat a kontrolovat, aby vás celoroční cyklistika nakonec nevyšla pěkně draho. Se zazimováním totiž úzce souvisí důkladný servis a kontrola stavu kola, a ta se vás stále, a o to víc týká!

Zdraví a bezpečnost
Zdraví je to nejcennější, co máte. Proto je dobré myslet v prvé řadě na jeho ochranu a vaši bezpečnost. Tipům na bezpečnou cyklistiku v čase podzimních mlh a mokra, či na sněhu, jsme se podrobně věnovali, stejně jako osvětlení, oblékání a dalším tipům, které s cyklistikou za ne úplně ideálních podmínek souvisí. Až budete mít čas, projděte si sekci Bezpečnost, jejímž partnerem je od začátku spuštění Šlappeto náš věrný partner pojišťovna Kooperativa.
Čištění a impregnace
Mokro a nečisto, chladno a nevlídno. Nejen pro vás, ale i pro vaše kolo. Čištění kola vás tak čeká možná po každé projížďce – věnujte se hlavně pohyblivému ústrojí a součástkám, kde nečistoty páchají největší zlo. Nikdy byste neměli vynechat umytí kola po jízdě na nasolených cestách. Po vyčistění od nečistot musí vždy následovat impregnace a ochrana součástek – zabráníte tím zareznutí dílů působením vody, ochráníte je před mrazem a nečistotami, které vás na další vyjížďce čekají. Sprej na bázi teflonu do všech čepů a kloubů, silikonový sprej na kluzáky vidlice a pryžové součástky, mazání řetězu, impregnační sprej na ochranu rámu. Aplikujte vždy, nechte působit, případné přebytku otřete hadrem, ať nepřitahují zbytečně více nečistot. Podrobný návod na péči o kolo jsme pro vás sepsali zde.


Průběžná kontrola opotřebení řetězu a brzdových součástek
Vlivem nečistot může docházet k rychlejšímu opotřebení řetězu a brzdových destiček, než jste zvyklí v létě. Pravidelně kontrolujte stav brzd a měřte míru opotřebení řetězu, s jejich výměnou v případě potřeby nikdy zbytečně neotálejte – bude vás to stát jen víc a víc peněz.


Kontrola tlaku pneumatik
Nižší teploty nemají zase tak velký vliv na tlak v pneumatikách, jak se mnozí z vás dotazujete, pokud se nejedná o opravdu teplotní extrémy. Proto správný tlak v pneumatikách souvisí hlavně s:
- typem kola – silniční 8-10 barů, treková – krosová – městská 4 bary, horská 1,4 – 2,5 baru
- terénem, ve kterém budete jezdit – čím obtížnější a těžší terén, tím volíme nižší tlak a naopak
- druhu, typu a velikosti plášťů – na ráfcích a pláštích je vždy uveden minimální a maximální tlak, v jehož rozmezí se musíme vždy pohybovat. Pokud jste si koupili na zimu jiné pláště, nezapomeňte na to a foukejte podle toho.
- stylem jízdy – technická těžká trať se sjezdy si říká o nižší tlak nez poklidné svezení po lesní vymrzlé pěšině
- hmotností – čím těžší cyklista, tím více foukáme, ale pokud přes zimu přiberete pár kil, tak se nebojte, bavíme se až o rozdílu desítek kilo
Než pojedete, zkontrolujte a upravte tlak podle toho, jaká vyjížďka vás čeká. Pokud se na svém horském kole chystáte na suchou tvrdou cyklostezku, můžete dofouknout třeba i na 3 bary, nikdy ne však víc, než je údaj z boku plášťů a ráfků! Pojede se vám lépe, rychleji a s menší námahou! Míříte na trail do lesa, čeká vás bláto a technický terén? Šup s tlakem trochu dolů, ať vám kolo neposkakuje, drží stoupu a nehrozí zvýšené riziko defektu či pádu. Naučte se s tlakem pracovat, ať si jízdu užijete bez zbytečné námahy či defektu.

