
Kdy a jak často měřit řetěz
Životnost řetězu se nedá vyjádřit počtem ujetých kilometrů. Může to být několik set až několik tisíc kilometrů, závisí to především na těchto hlavních faktorech:
- Kvalita a tvrdost řetězu – dražší řetěz bude tvrdší a déle vydrží.
- Způsob použití – jezdíte spíše těžké či lehké převody, řadíte při plném zatížení, křížíte řetěz? To vše má zásadní vliv na životnsot řetězu bez ohledu na jeho kvalitu a počet kilometrů
- Čistota a mazání řetězu – jízda blátem, vodou, písčité úseky v kombinaci s nedostatečným mazáním způsobují vysokou abrazivitu a velmi snižují životnost řetězu až na nižší stovky kilometrů. Naproti tomu na sliničním kole se správně namazaným řetězem za dobrého počasí lze natočit i 5000 km.
Měřit řetěz proto začneme cca po 500 km, abychom mohli sledovat, jak se řetěz protahuje a správný okamžik na výměnu se naučit předvídat. K výměně je dobré přistoupit dřív než později. Narozdíl od řetězů nemusí být kazeta a další nenávratně zničené komponenty od vytahaného řetězu tak lacinou záležitostí!

Způsob měření řetězu
Existuje mnoho způsobů od použití profesionálních kalibrů až po “měření prstem”, vhodné pro domácí použití, pokud jste již zkušení a máte pro to cit..
V servisu se používají profesionální kalibry od firem PARK TOOL, SHIMANO, ROHLOFF a další. Pro domácí použití nám bohatě stačí kalibr české výroby, který se dá zakoupit v ceně kolem 150 Kč, nebo obyčejná šuplera, či orientační změření prsty.
Měření řetězu doma – kalibrem / měrkou na řetěz
Obyčejnou měrku české výroby se čtyřmi zoubky zvládneme to, co s profesionální měrkou. Kalibr nasadíme pravým výřezem na libovolnou rolničku napnutého řetězu, namontovaného na kole. Levý stupňovitý zobák kalibru lehce zatlačíme mezi články řetězu a podle toho jak hluboko tato část kalibru zapadne, vyhodnotíme míru vytažení řetězu.
- Pokud kalibr zapadně na první zub, jedná se o nový řetěz či řetěz minimálně používaný.
- Na třetím zubu je řetěz ještě v pořádku.
- Pokud nám kalibr propadne až na čtvrtý zub, je nejvyšší čas řetěz vyměnit.
- Pokud kalibr propadne na konec, je na výměnu řetězu pozdě a s největší pravděpodobností došlo ke zničení zubů na pastorcích, případně převodnících.

Měření řetězu šuplerou
Na měřidle odečteme naměřenou vzdálenost. V případě nového řetězu bychom měli naměřit údaj kolem 132.1 mm. Řetěz bychom měli vyměnit v okamžiku, kdy naměříme 132,6 mm. Pokud se hodnota blíží 133 mm, bývá již zpravidla pozdě. Protože se nemusí řetěz protahovat rovnoměrně, doporučujeme změřit jej na více místech.

Měření protažením řetězu prsty
Poslední možností, jak orientačně změřit řetěz, je omotat řetěz kolem největšího převodníku (více než po polovině obvodu) a v přední části převodníku řetěz nadzvednout prsty. Mezera, která se objeví mezi převodníkem a řetězem je u nového řetězu cca 0,5 mm. 3 mm znamená příliš vytažený řetěz. Výměnu bychom měli provést, dokud je mezera menší než 3 mm. Mezera větší než 3 mm znamená často s výměnou řetězu i výměnu pastorků. Toto měření je velmi orientační, je však lepší kontrolovat řetěz alespoň nějakým způsobem, než žádným.
Nákup nového řetězu
Čeká vás nákup nového řetězu? Kupte takový, jaký máte na kole doposud, tím nic nezkazíte. Chcete-li zkusit něco jiného, řetězy jsou v podstatě univerzální a rozměrově se liší jen podle šířky, která se určuje počtem pastorků na kazetě. Při výměně řetězu je nutné řetěz rozpojit rychlospojkou nebo nýtovačkou. Pokud ji nemáte, určitě se vám bude hodit do domácí dílničky. Délku nového řetězu odměříte podle starého a nýtovačkou zkrátíte na požadovanou délku.