
Podzimní péče o kolo
Rozhodli jste se prodloužit si cyklistickou sezónu? Gratulujeme ke skvělému rozhodnutí! Pohyb na čerstvém vzduchu je to nejlepší, co pro sebe můžete udělat, a pokud kolo máte, nestojí vás skoro nic! Díky moderním materiálům vhodných k vrstvení se můžete i do chladnějšího a méně příznivého počasí dokonale obléct tak, abyste se cítil komfortně za každých podmínek. Stejná dokonalost by měla platit i v péči o Vaše kolo, které dostává zabrat víc než během letních měsíců.
Základem péče o kolo je jeho čistota, která výrazně ovlivňuje jeho funkčnost, ale i životnost. Investuje do této činnosti trochu svého času, a trochu finančních prostředků – investice se vám rozhodně vyplatí! Díky perfektně funkčnímu kolu si každou jízdu užijete, součástky na vašem kole déle vydrží a posezónní odborný servis vás bude stát mnohem méně peněz. Mytí kola není žádná věda, nepotřebujete k němu ani spoustu extra vychytávek a jakmile si osvojíte správný postup, nezabere Vám ani tolik času.
Bez čeho se při správném a efektivním mytí kola neobejdete?
- Kýbl na vodu
- Hrubší kartáč na gumy, jemnější kartáč na rám a součástky nebo mycí houba, úzká štětka do hůře dostupných míst / speciální mycí sada na kola obsahující to samé, vychytanější, ale dražší
- Pračka na řetěz (často se prodává v setu s kartáčkem a škrabkou)
- Mycí prostředky – univerzální mycí prostředek na mytí kol nebo jar, speciální prostředek na odmaštění řetězu a převodů
- Ošetřující prostředky – přípravek na vytěsnění vlhkosti z pohyblivých částí, sprej na tlumiče, mazání na řetěz


Jak správně a šetrně mýt kolo
Základem je voda v přiměřeném množství a síle, a použití vhodných čistících prostředků. K mytí je vhodné přistoupit ihned po jízdě, dokud není špína zaschlá. Půjde vám to rychleji, lépe, s méně chemií a kolo budete mít vždy perfektně připravené k další jízdě. Postup je jednoduchý:
- Čistou vodou z kbelíku pomocí kartáče a houby, nebo hadicí s malým tlakem nejprve odmočíme největší bláto a spláchneme prach. Wapku používáme jen v krajním případě při velkém znečištění, když nemáme jinou možnost. Nikdy s ní nestříkáme zblízka na pohyblivé části, ložiska, čepy, kluzáky tlumičů. Tlak by nám drobné nečistoty zapracoval do míst, kde by nám dříve či pozdě napáchaly nenapravitelné škody.
- Následně si v kbelíku vyměníme vodu za čistou studenou nebo jen mírně vlažnou, naředíme do ní jar či speciální prostředek na mytí kola a pustíme se do mytí. Pouze na převodník, kazetu a řetěz nastříkáme přímo v případě většího znečištění speciální odmašťující prostředek, k tomu určený, a necháme ho zde chvíli působit. Při mytí postupujeme od nejvíce znečištěných míst, odshora dolů. Jako první hrubším kartáčem s nízkým štětinami vydrhneme pláště, můžeme ho použít i na převodové ústrojí. Poté jemným kartáčem nebo mycí houbou umyjeme rám a další části. Nezapomeneme na místo pod sedlem, kde bývá hodně nečistot, které nám jinak později zašpiní vše, co už jsme předtím čistili. Na hůře dostupná místa použijeme úzký štětec. Nakonec se pustíme kartáčkem do převodníku a řetězu, na kterém nám působila dříve aplikovaná „chemie“ a vše vydrhneme.
- Na řetěz použijeme pračku. Do této vychytávky se vyplatí investovat pár korun, protože řetěz, pohon našeho kola, by měl být vždy čistý a řádně namazaný. Pokud ho nechceme pomocí rychlospojky stále sundávat a nechávat ho máčet v detergentu zvlášť, nebo ho dokonce roznýtovávat, což mu vůbec nesvědčí, použijeme pračku. Nastříkáme do ní stejný prostředek jako jsme aplikovali na převodník a několikrát celý řetěz pračkou protočíme.
- Nakonec celé kolo důkladně opláchneme čistou vodou bez chemických prostředků.


Sušení, mazání, impregnace kola
- Následně je důležité zbavit se vody na kole, která by nám v pohyblivých částech mohla zůstat, způsobit korozi a další neplechy. Většina z nás nedisponuje vzduchovým kompresorem, který by vodu z těchto míst šetrně a rychle vyfoukal, proto postupujeme takto: několikrát s kolem zatřeseme pro sklepání vody, a poté dostupná kolo osušíme hadrem. Pro vypuzení vody ze všech pohyblivých míst použijeme údržbový sprej na bázi teflonu, který vodu z těchto míst spolehlivě vypudí a zabrání pronikání nečistot při další jízdě. Díky úzkému aplikátoru se dostaneme do všech mít s čepy a ložisky, kam ho aplikujeme.
- Po osušení zbývá kolo znovu namazat a ošetřit. Na řetěz aplikujeme vhodné mazivo do sucha či mokra. To patří pouze do pohyblivých částí řetězu, nikoliv na jeho povrch. Několikrát řetěz protočíme a současně hadříkem setřeme přebytečné mazivo z povrchu, na které by se nám při jízdě zbytečně lepily nečistoty. Na kluzné části (kluzáky, tlumiče, teleskopická sedlovka) nastříkáme silikonový sprej a několikrát zapumpujeme, aby se olej dostal pod těsnění. Dáváme pozor, abychom nic mastného nenastříkali na brzdy, při aplikování sprejů je proto zakrýváme čistým hadříkem. Zbývající sprej jemně otřeme, aby se nám na části nelepil jemný prach. Nakonec můžeme aplikovat sprej na rám a další pevné části, který vytvoří ochranou pečující vrstvu. Kolo se nám díky tomu bude příště lépe umývat.
- Máme hotovo! Kolo uložíme na bezpečné suché místo, kde nemrzne, a jsme ihned připraveni na další jízdu, kdykoliv si vzpomeneme. Opatrnosti není nikdy dost, proto v případě ukládání kola do sklepa, koláren, či garáže nezapomeneme kolo důkladně zabezpečit proti krádeži.
Myslete vždy bezpečnost vaši a vašeho kola. Čisté a správně fungující kolo pro bezpečnou a příjemnou jízdu, bezpečné uložení kola s ochranou proti krádeži mezi jízdami. Šťastnou jízdu Vám přeje pojišťovna Kooperativa, partner bezpečnosti Šlappeto.

