
Správné brzdění
Správný způsob brzdění je klíčový pro bezpečnou jízdu. Kdy, jak moc, a kterou brzdu či jejich kombinaci použijete, záleží na vaší vyježděnosti, povrchu, jízdní situaci i účinnosti brzd. Trénink dělá mistry – spolu s dodržováním několika zásad, a zapamatování dobrých rad, se i z vás brzy stane jistý pán každé situace.
Přední nebo zadní?
Na kolech pro dospělé se většinou nachází přední a zadní brzda. Brzdy jsou na sobě nezávislé pro případ, že by jedna z nich přestala z jakéhokoliv důvodu fungovat. Na levé straně řídítek obvykle máte přední brzdu, na pravé zadní. Obě brzdy by se měly používat rovnoměrně, a s citem. Především přední brzda, která má při běžné jízdě po rovině výrazně větší brzdný efekt, protože těžiště jezdce se nachází až za ní.
Pokud jedete po rovině, používejte ideálně víc přední brzdu, a to v poměru jejich efektivity – 70 % přední a 30 % zadní. Ve sjezdu se těžiště posouvá vzad dle sklonu terénu, proto čím více zatěžujete zadní část, tím více se stává zadní brzda efektivnější. Při sjezdu brzdíme vždy do té míry, aby se kola nepřestala točit a nesmýkala se. Neberte prudce za přední brzdu, ať si nezablokujete přední kolo a neletíte přes řidítka.
Brzdíme pouze zadní
- na kluzkém povrchu – smyk předního kola jde jen velmi těžké ustát, proto na kluzkých površích je bezpečnější snižovat rychlost zejména zadní brzdou
- na skákavém nerovném povrchu – při zablokování předního kola v momentu dopadu může dojít nekontrolovanému pádu
- při defektu předního kola – pokud vám praskne přední duše, použijte zadní brzdu pro bezpečné zastavení a eliminaci vysvlečení z ráfku
- při zatáčení – do zatáčky byste měli jet už takovou rychlostí, abyste jí zvládli projet plynule a bez brzdění. Pokud jste to přecenili, přibrzděte si s citem zadní.
Brzdění krok za krokem
Kdy a jak moc začnete brzdit, o tom rozhodujete jen vy na základě svých technických schopností, účinnosti brzd, povrchu po kterém jedete, a celkové “vyježděnosti”. Stejně jako další dovednosti, i brzdění je třeba trénovat. Na různých površích, za různých situací, s různou intenzitou, vždy na bezpečných a přehledných místech.
Pokud jste začátečník, začněte nejdříve brzdit oběma brzdami zároveň a postupně zapojujte čím dál tím víc přední brzdu. Při brzdění zkuste šlapat, podle odezvy noh poznáte, zda už vám jde zadní kolo do smyku. Zvykejte si na pocit prudkého zabrzdění až do chvíle zdvihání se zadního kola. Pak nezapomeňte přesunout těžiště co nejvíce dozadu za sedlo, abyste eliminovali riziko přeletu přes řídítka.
Jezděte s rozvahou a klidem, nezmatkujte a nesahejte zbrkle na brzdy. Nepřeceňujte své síly a schopnosti. Rozhodujte se včas, co chcete udělat. Toho se držte. Pokud chcete jen přibrzdit pro zvládnutí situace, kola se musí stále točit.
Na kluzkých kořenech či kamenech jeďte radši rychleji, s rozvahou, nechte kola točit, s terénem si lépe poradí. Brzděte v klidu až za kluzkými a nebezpečnými místy.
V technickém terénním sjezdu přesuňte těžiště co nejvíce za sedlo. Pokud máte teleskopickou sedlovku, teď je její chvíle slávy. Plynule brzděte, snažte se, aby se kola stále točila a nesmýkala. Jeďte uvolněně, pružte v končetinách, ať vám neztuhnou. Na jednodušších místech se ještě více uvolněte, ve složitějších situacích své uchopení zpevněte. Ruce vám vydrží déle.
Tip 1 – Nastavení, seřízení a servis brzd
Brzdové páky na řídítkách by měly být nastaveny tak, abychom v přirozené poloze dlaní na rukojetích mačkali konec brzdové páky dvěma prsty (ukazováček a prostředníček). Technikou si jistí jezdci používají k brzdění pouze jeden prst – ukazováček. Správný úhel nastavení páky ukáže pomyslné prodloužení našeho předloktí přes řidítka a natažené prsty na brzdové páky. Moment záběru brzd lze nastavit zvlášť pro každou brzdu.
Pro správnou činnost brzd a jejich účinnost je důležitý jejich pravidelný odborný servis a kontrola sjetí brzdových destiček či špalků. Je důležité udržovat je čisté, a přesvědčit se o jejich dobrém stavu a správném nastavení před každou jízdou. Servisní prohlídka je dostatečná vždy před sezónou, v případě, že jezdíte hodně, vezměte kolo do servisu častěji.
Kotouče a brzdové destičky mohou být poškozeny i nepatrným množstvím oleje a mastnoty, snažte se proto minimalizovat kontakt s brzdným povrchem. U hydraulických brzd se nikdy nedotýkejte brzdových páček, když je kolo vyjmuté z rámu nebo vidlice, což by mohlo vést ke zmenšení prostoru pro zpětné vložení brzdového kotouče, a případně i k zavzdušnění brzdy. Je proto vhodné při vyjmutí kola zajistit brzdový třmen distančním klínkem.
Brzdové destičky se při používání opotřebovávají. Zkontrolujte, zda nejsou brzdové destičky lesklé nebo výrazně opotřebované. Pokud mají destičky tloušťku menší než 3 mm, je třeba je vyměnit.