
Správné řazení
Mějte řazení v malíčku. Teda spíš v palci.
Většina kol je vybavena přehazovačkou. U dětských či levnějších kol bývá otočné řazení, které má číselný ukazatel zařazené rychlosti, jeho ovládání je proto velmi snadné. U většiny ostatních kol převládá páčkové řazení, na silničních kolech je integrované řazení do brzdových pák.
Vlevo se řadí palcem přední převodníky, vpravo zadní pastorky. Obě strany jsou stranově převrácené, pokud jde o řazené rychlosti. Vlevo řadíme palcem na větší převodník, tj. těžší převod. Vpravo řadíme také na větší pastorek, tj. lehčí převod. Počet převodníků a pastorků je variabilní a závisí na fyzické kondici cyklisty. Jeden převodník je vhodný pouze pro sportovce s velmi dobrou fyzičkou, častější osazení je 2-3 převodníky v kombinaci s 6-10 pastorky. Největší revoluci v řazení spustilo před pár lety elektronické řazení.
Správné řazení není složité, stačí se držet několika zásad. Jakou volbu převodů si zvolíte, záleží pouze na vaší kondici a preferencích.
- Řaďte při šlapání a v okamžiku, kdy vyvíjíte nejméně síly. Optimální chvíle na přeřazení je moment, kdy nejméně zabíráte silou do pedálů, tedy v dolní úvrati kliky. Když jsou kliky vodorovně a zabírají největší silou, není vhodné měnit převod, protože zatížený řetěz láme zoubky na kazetě. Není také dobré řadit v těžkém, pomalém záběru např. v prudkém kopci. Je vždy lepší si podřadit pod kopcem a pak už jen převody korigovat.
- Nekřižte řetěz. Řetěz by měl vždy být co nejvíce rovnoběžně s osou kola. Pokud máte zařazeno na nejmenším převodníku, měli byste používat pouze horní cca polovinu zadních pastorků (vše vlevo). To samé platí opačně pro nejtěžší převodník.
- Střídejte převody. Nejezděte stále na jeden převod, střídejte je. Prodloužíte tím životnost řetězu i pastorků.
- Nejezděte zbytečně těžké převody. Časté používání těžkých převodů zkracuje životnost řetězu a zbytečně zatěžuje nohy. Čím rychleji šlapete, tím více rozvíjíte svůj kardiovaskulární systém a prospíváte svému zdraví. Ideální převod je takový, kdy jste schopní šlapat spíše vyšší kadencí.
Pár dobrých tipů na závěr:
- Trénink řazení trénujte na klidném rovném úseku a zkoušejte různé kombinace.
- Před zastavením si přeřaďte na lehčí převod, bude se vám lépe rozjíždět.
- Při řazení na největší převodník páčku pořádně domáčkněte. Řetězu trvá déle, než přeskočí.
- V technických pasážích je lehčí převod vždy výhodnější, umožní rychlejší a lepší reakci – nohy se vždy musí točit.
- Znalost trati vám umožní řadit a jet co nejefektivněji. Hodí se to obzvláště v závodech. Pokud můžete, projeďte si trať a nebo alespoň závěrečný úsek, který rozhoduje o vašem umístění. Na startu si připravte takový převod, který vám umožní hned po výstřelu pořádně to rozjet.
