
Přední světlo na kole má dvě základní funkce:
- aby cyklista BYL VIDĚT při jízdě
- aby cyklista VIDĚL PŘÍ JÍZDĚ
Při výběru předního světla si tedy nejprve odpovězte na otázku, za jakých podmínek a kde jezdíte. Zda vám stačí zvýšit vaší viditelnost při jízdě na kole ve dne, či při zhoršených viditelnostních podmínkách, či zda může nastat situace, kdy budete potřebovat na cestu i sami dobře vidět.
Pokud je i minimální šance, že se vám může stát druhá varianta, vybírejte rozhodně přední světlo, a to kvalitní. Blikačka s malou svítivostí vám na to, že uvidíte na cestu, stačit nebude. Zdraví máte jen jedno, vidět a být viděn se rozhodně vyplatí, a stojí i za větší finanční investici v řádech stovek korun!
Při výběru předního světla si všímejte těchto nejpodstatnějších parametrů a vlastností:
- svítivost
- tvar světelného paprsku
- typ napájení
- výdrž baterie
- módy svícení
- vlastnosti světla – hmotnost, voděodolnost, způsob přichycení
Svítivost
Chcete na kole jezdit i po setmění? Pokud ano, rozhodně potřebujete světlo s vysokou svítivostí, které vám zajistí, že před sebe dobře uvidíte.
Svítivost se uvádí v hodnotách lumen a při výběru světel narazíte na hodnoty od 20 do až 2000 lumen. Oba jsou to extrémy, které jsou k ničemu a nepotřebujete je.
Pokud chcete v noci jezdit bezpečně, vybírejte světla se svítivosti minimálně 250 lumen.
Požadavek na konkrétní hodnotu svítivosti se pro vás bude lišit i dle toho, kde nejčastěji jezdíte. V osvětleném městě, mimo město za svitu měsíce, nebo v nočním lese na klikaté nezpevněné cestě? Čím horší světelné podmínky a složitější terén, tím vybírejte světlo s vyšší svítivostí. Pro vaši lepší představu, světla aut mají svítivost od 700 do 900 lumen, takže se světly kolem 600 lumen rozhodně nebudete za žádnou bludičku!
Tvar světelného paprsku
Se svítivostí úzce souvisí tvar, tedy šíře světelného paprsku a dosvit. Čím vyšší je dosvit, tím dále vidíte před sebe. Co se šířky týče, pro jízdu osvětleným městem vám postačí úzký paprsek, ale do terénu a tmavého lesa budete naopak potřebovat širší světlo pro bezpečné vnímání terénu a okolí. S dosvitem samozřejmě souvisí i to, v jakém úhlu máte světlo umístěné na řidítkách či helmě. Nastavte si ho tak, aby vám to při jízdě co nejvíce vyhovovovalo s ohledem na terén i vaši rychlost jízdy.

Typ napájení
Doba dynama na kole skončila, většina dnešních světel je napájena z baterie, a to buď z jednorázových článků nebo z baterie nabíjecí. Jednorázové baterie vydrží fungovat mnoho desítek hodin, ale využívají je spíše méně výkonná světla. Nevýhodou je vyšší hmotnost, výhodou dlouhá výdrž bez nutnosti myslet na nabíjení.
Výkonnější světla pohání nabíjecí baterie s možností dobíjení přes USB kabel. Umožňuje tak stovky cyklů dobití světla “zdarma”, rychle a operativně. U levnějších světel je nevýhodou nemožnost zjistit stav nabití baterie. Světlo pohánění Li-on dobíjecím článkem svítí stále stejně a při vybití se zcela vypne, na nízký stav vás na rozdíl od poklesu svítivosti u jednorázové baterie nic neupozorní. Funkce zjištění stavu nabití baterie je tak velmi šikovnou vlastností.
Výdrž baterie
Tento faktor sice výrobci uvádí všude, většinou však souvisí s použitým módem svícení. Výdrž baterie při největší svítivosti je samozřejmě výrazně nižší než při úsporném nižším módu a blikání. Je proto dobré se zamyslet zejména nad tím, jak dlouho budou vaše noční cesty maximálně trvat a jak často jste ochotní baterii dobíjet. Většina kvalitních světel vydrží na jedno nabití bez problémů svítit po celou noc.
Módy svícení
Přední světla se liší i počtem módů svícení, s nimiž úzce souvisí výdrž baterie. Přední světla mívají 3-10 módů svícení. Lze regulovat výkon, lze zvolit stabilní paprsek, blikání či silný záblesk a barevnost (bílá, červená).

Vlastnost světla
V neposlední řadě je tu samozřejmě vlastnost samotného světla – kvalita jeho zpracování, hmotnost, voděodolnost a variabilita způsobů uchycení. Silničáři řešící každý gram budou určitě zvažovat vlastnost jako váha či možnost pevného uchycení i na úzká řidítka, bikery jezdící bez ohledů na počasí zase neponechá lhostejnými kvalitní provedení a voděodolnost. Rychlst, jednoduchost a pevnost umístění světla je také důležitá, pokud světlo vybíráte v kamenném obchodě, vyzkoušejte si to!
Světlo na helmu
Pro náročné noční ježdění v terénu doporučujeme zkombinovat světlo na helmě a světlo na řídítkách. Pokud se mezi těmito dvěma způsoby svícení rozhodujete, přednost by mělo mít světlo na helmě. Jeho výhodou je to, že světlo je oproti upnutí na řídítka umístěno výš, jste s ním lépe a dříve vidět ostatními, a dále přirozením natáčením hlavy při pohledu se světlo natáčí tam, kam koukáte. Upínací mechanismy jsou různé, vyzkoušejte, jak sedí na vaší helmu! Novinkou jsou integrovaná světla na helmě, ale ta patří spíše do kategorie bezpečnostních světel a blikaček, zajišťující pouze vaší viditelnost. Ale i ta se počítá!

Jakékoliv světlo vyberete, nezapomeňte ho doma a nezapomeňte ho nabít. I to nejlépe vybrané světlo, zapomenuté doma, nebo vybité, je horší než blikačka za kačku, kterou vozíte pohotovostně celý rok sebou na sedlovce! Jezděte bezpečně!