
Zadní světlo na kolo narozdíl od světla předního zajišťuje jediné – aby byl cyklista dobře vidět ostatními účastníky silničního provozu, byl nepřehlédnutelný ve frekventované dopravě i za denního světla, v hustém provozu, a samozřejmě při zhoršených světelných podmínkách nebo za tmy. Stejně jako v případě předního světlo je to zajišťováno zejména svítivostí světla – blikačky, při výběru ale zohledňujeme i další faktory a vlastnosti jako váhu, typ uchycení, módy svítivosti, výdrž baterie a způsob jejího napájení.
Svítivost
Abyste byli vidět při vašich večerních či nočních toulkách, stačí vám zadní světlo / blikačka s nižší svítivostí. Tou myslíme svítivost kolem 50 lumen. Ve městě, kde je mnoho jiných světelných zdrojů, ale také je zde i větší husotota dopravy, se vyplatí i vyšší svítivost, maximálně 100 lumen, stejně tak ve dne, když chcete, aby si vás při denním světle ostatní řidiči dobře všimli. Čím větší světelná konkurence, tím vyšší potřebujete svítivost.
Pro bezpečnou noční jízdu mimo město stačí blikačka s alespoň 20 lumeny, pro dobrou viditelnost v nočním městě či nebo dne alespoň 50 lumenů.
Zadní světlo by nemělo svítit více než 100 lumeny, aby neoslňovalo cyklisty či účastníky provozu za vámi.
Typ baterie a její výdrž souvisí s módem svícení
Většina zadních světel pracuje na baterie – jednorázové vyměnitelné baterie nebo nabíjecí. Ta jsou obvykle výkonnější a nabíjí se prostřednictvím USB kabelu. Délka výdrže baterie přímo souvisí s použitým módem svícení – tedy intenzitou svícení a trvalým paprskem či blikáním, které je energeticky úspornější. Velmi vhodný je indikátor stavu baterie světla.
Mód svícení
Zadní světla mívají méně módů svícení, než světla přední. Liší se hlavně v typu světla (stálé či blikání), jeho intenzitě – svítivosti a rychlosti blikání. Čím více potřebujete být vidět, tím větší intenzitu světla a rychlost blikání volte.
Při denní jízdě na silnici zvolte vysokou intenzitu světla a častější blikání, při noční jízdě bez automobilového provozu postačí slabší intenzita a delší interval.
Zadní světlo by mělo svítit červeně, bílá barva je určena pro blikačky umístěné jako přední světlo. Uvádíme to zejména proto, že blikačky se často prodávají ve výhodném setu a umožňují přední i zadní použití bezpečnostního světla.

Vlastnosti zadního světla, blikačky
Stejně jako v případě předního světla, i u zadního světla – blikačky může rozhodovat vzhled (velikost svítící plochy), váha, voděodolnost, mechanismus uchycení. Zadní blikačka se umísťuje nejčastěji na sedlovku, ale vzhledem k nízké ceně můžete další zadní blikačku umístit třeba na batoh nebo helmu pro vaší ještě větší viditelnost a bezpečnost.
Kdo nemá na kole odrazky a není tak dobře viditelný pro auta přijíždějící z boku, může pro tento účel na rám umístit speciální blikačku svítící do stran.
Pokud jde o vaší bezpečnost, udělejte pro ní maximum dle toho, kde a jak často jezdíte. Před vyjetím zkontrolujte stav nabití, pokud si nejste jisti, alespoň chvíli světlo nechte nabíjet.
Zadní blikačka na sedlovce nic neváží a může se hodit vždy, i za dne, v hustém provozu, či při náhlém snížení viditelnosti. Jezděte bezpečně!
