
Vidět a být viděn je základní pravidlo bezpečnosti nejen na silnici. V prvním případě potřebujete vysoce svítivé světlo, v druhém postačí blikačka. Vždy, když vyrážíte na kole, a váš výlet by se mohl protáhnout, mějte osvětlení sebou. Skoro nic neváží a pokud se váš výlet neplánovaně prodlouží, k čemuž aktuální poslední dny hezkého a teplého počasí svádí, ale den se přitom nepříjemně a rychle krátí, budete rádi, že na cestu zpět vidíte, a ostatní vidí vás. Zkontrolujte, že světla mají nabité baterie, jinak povezete zbytečnou zátěž k ničemu.
Světla vs. blikačky
Světla, která vám umožní vidět a bezpečně jezdit i ve špatných světelných podmínkách, za soumraku či tmy, mají vysokou svítivost. Světla pro bezpečnou noční jízdu po cyklostezce by měla mít svítivost alespoň 250 lumenů, světla pro noční ježdění v terénu přes 400 lumenů.
Kromě svítivosti je důležitý tvar světelného kuželu. Pro noční jízdu po otevřené cyklostezce, či při jízdě s rozptýleným světlem, je vhodnější úzký dlouhý světelný kužel. Pro noční jízdu v terénu světelný kužel široký. Čím více LED diod světlo mám, tím lépe svítí.
Blikačky mají za úkol zlepšit vaši viditelnost ze strany dalších účastníků silničního provozu a tím zvýšit vaši bezpečnost. Standardem je bílá přední a červená zadní blikačka. Pro zvýšení bezpečnosti je můžete mít zapnuté v silničním provozu i za dobré světelnosti.
Světla se často prodávají ve výhodném setu. Ty lepší disponují možností nastavení módu svícení a blikání, a to v různé frekvenci a síle. Podle toho vám také vydrží na jedno nabití svítit.

Další vlastnosti osvětlení
Při výběru světla se zamyslete také nad řešením napájení a tím, jak a kam je možné světlo upevnit.
Napájení světel
Osvětlení na kolo využívá jako zdroj energie dobíjecí Li-Ion baterie, nebo tužkové baterie. Dobíjecí baterie mohou být nabity několiksetkrát, dají se dobíjet ze sítě přes adaptér, nebo prostřednictvím USB kabelu. Stupeň nabití lze u lepších modelů kontrolovat, protože na rozdíl od světel na “tužkovky” světla s dobíjecí možností svítí až do poslední chvíle stále se stejnou intenzitou a na možnost vybití a tedy jízdy za tmy, vás jinak nic neupozorní. Světla na tužkové baterie obvykle vydrží víc, ale také víc váží a jsou větší. Mezi světly tak dominují dobíjecí světla a blikačky.
Upevnění světel
Upevnění předních světel je nejčastěji uchycením na řídítka, a zadní na sedlovku. Upevňující řemínek je většinou adaptabilní na požadovanou šířku.
Další rozšíření osvětlení je možné umístění předního či zadního světla na helmu. To je vhodné pro noční jízdu v terénu – svítí tam, kam se právě díváte. Tím, že je světlo umístěno výše, jste i lépe viditelní pro ostatní. Někteří výrobci helem už světla přímo na helmy integrují a dokonce myslí i na to automatické solární dobíjení!
Koupit se dají i blikačky na helmu či batoh zezadu, osvětlení drátů kol, které dobře indikují pohyb kola ze strany, nebo světla s možností umístění na rám a svícení do stran. Pokud nemáte kolo vybavené odrazkami z boku, můžete být totiž z bočního pohledu velmi špatně viditelní.
Určitě se vyplatí myslet i na reflexní prvky na oblečení. Každý prvek, který zvyšuje jakoukoliv vaší viditelnost při jízdě za snížené viditelnosti na kole, se počítá. Stejně tak i výraznější barevné oblečení, oproti černému či tmavému, na kterém sice není tolik vidět špína, ale nejste v něm tolik vidět ani vy…
Žádné světla a blikačka vám však nepomůže, pokud bude vybité. Před vyjetím proto vždy zkontrolujte stav nabití, ať je nevezete zbytečně, a hlavně, ať jezdíte za každých okolností bezpečně!


Detailnější tipy k výběru předního světla, a zadního světla respektive blikačky, si přečtěte v pokračování našeho průvodce. Ať vám to šlappe, ale hlavně bezpečně!