
Každý alespoň minimálně zručný člověk je schopný si na kole provádět zcela základní údržbu sám. A i když se zdá, že jde o relativní maličkosti, mají obrovský vliv na bezproblémový chod kola a opotřebení součástek. Základní servis zvládne opravdu každý, bez vymlouvání.
Nemáte kde? Základní servis můžete provádět kdekoliv, i když nemáte dílnu! Klidně doma v chodbě, nebo v obýváku – stačí pořídit si kus starého koberce, na kterém budete práce provádět, a máte jitotu, že nic doma neušpiníte. Za hezkého počasí to jde samozřejmě i venku, takže už žádné výmluvy, že nemáte dílnu nebo garáž…
Pokud jste si koupili nové kolo, či máte nějaké už doma, patrně máte nějaký přehled o tom, jak váš stroj funguje, a co potřebuje. Takže si to pojďme shrnout…
Pravidelná péče – půl zdraví
Kolo není žádný složitý stroj, dejte mu pravidelnou péči a odmění se vám dlouhým a bezproblémovým chodem.
Když kupujete nové kolo, bývá často v ceně garanční prohlídka po několika desítkách až stovkách ujetých kilometrů. Běžně se při ní dotahují různé šrouby a vzniklé vůle, kolo si zkrátka jízdou sedá a “přizpůsobuje vašemu stylu jízdy, váze a dalším okolnostem”.
Je zcela normální, že při jízdě se komponenty opotřebovávají odpovídajícím způsobem. Na místě je jejich pravidelná údržba, která prodlužuje jejich životnost a zlepšuje celkový chod kola.
Základní nářadí
Základní servis kola doma nezvládnete bez pár kusů nářadí a k tomu určených prostředků. Vejdou se vám do malé bedýnky, pro kterou se doma místo určitě najde kdekoliv.
- Mazání na řetěz. Optimálně jedno do suchých podmínek a druhé do mokrých / vlhkých podmínek. Tedy nějaký řidší olej a pak naopak hustší. Péři o řetěz jsme se detailně věnovali v tomto článku.
- Měrka na řetěz. Průběžné a pečlivé měření opotřebení / vytahání řetězu ušetří starosti s dalšími zbytečnými náklady na předčasnou výměnu kazety. Jak správně měřit řetěz si můžete přečíst zde. Když jsme u řetězu, hodí se mít i kleště na rozpojování rychlospojky, nýtovačku a pračku na řetěz a vhodný odmašťovač.
- Čištění kola a jeho mazání je kapitolou samo o sobě, věnovali jsme mu samostatným článek. Základní univerzální mycí prostředek + vhodný kartáč, utěrka z mikrovlánka pro pravidelnou očistu kola. Silikonový sprej na odpruženou vidlici a univerzální prostředek na mazání pohyblivých komponentů. Při aplikaci silikonu zakryjte okolí sloupku vidlice tak, aby nedošlo ke znečištění brzdového kotouče a brzdových destiček mazivem. Sprej aplikujte lehkým stříknutím k prachovkám vidlice obou sloupků. Pak propružte a vzniklé kroužky nečistot na sloupcích jemně setřete. Jednou za čas nezapomeňte promazat vhodným přípravkem pohyblivé součástky kola a přebývající mazivo otřete.
- Sada malého základního náčiní – může být i malé, cestovní balení. Obsahuje sadu imbusových klíčů, nýtovač řetězu, klíč na pedály, montpáky, může obsahovat i lepicí knoty nebo sadu lepení na duše. To vše vám poslouží pro průběžné kontroly a dotažení vzniklých vůlí a povolených dílů, které během jízdy či při údržbě pozorujete.
- Pumpička. Kontrola tlaku v pláštích před vyjížďkou by měla být absolutní samozřejmostí. O tom jak správně nafouknout kolo a jaký tlak zvolit e podrobně věnujeme v tomto článku.
Je potřeba se řídit v podstatě několika základními radami: v jakém terénu se budeme pohybovat, jaké je teplota venku, a samozřejmě, jaký typ kola máme. Pumpičku můžete zvolit malou cestovní, pohodlnější však bude větší dílenská i s praktickým tlakoměrem. - Samozřejmě je dobré mít doba a brát sebou i na cesty náhradní duši nebo sadu lepení, pokud nemáte bezdušové pláště.
- Máte vzduchovou teleskopickou sedlovku? Hodit se bude pumpička na doplnění tlaku teleskopické sedlovky, která se od té na duše liší.

Tak a to je vše, co k základnímu pravidelnému servisu a údržbě pokračujete. Máte-li místo, vyplatí se investovat do teleskopického stojanu na kolo, který vám mytí, servis a údržbu velmi ulehčí a zrychlí, všude se krásně dostanete a kolo bude pro veškerý servis a práci pevně držet. Nemusíte mít profesionálně vybavenou samostatnou dílnu, abyte své kolo udržovali v dobré kondici.
Odborný servis kola ponechejte profesionálům
Veškeré další servisní práce ponechejte na odborném servisu. Budete k němu potřebovat již jistou zkušenost a hlavně profesionální nářadí, které se může lišit pro každý typ kola a většinou se vám do něj nevyplatí investovat několikatisícové částky. My pro pravidelnou, spolehlivou a skvělou údržbu doporučujeme síť servisů Kolofix, které najdete v každém krajském městě. Kromě perfektně odvedené práce jistě oceníte, že se na servis s kolem můžete online objednat a dopředu budete vědět, kdy kolo budete mít hotové a kolik vás to přibližně bude stát.
