
Základní nastavení kola a posedu
Správné nastavení má zcela zásadní vliv na techniku, výkon a pohodlí při jízdě na kole. Věnujte mu proto chvíli času.
Krok 1. Nastavení výšky sedla
Optimální výška sedla je nejdůležitější prvek pro pohodlnou jízdu. Nastavení provádějte v botách a oblečení, ve kterém jezdíte.
- Postavte se vedle kola a vysuňte sedlo do výšky kyčelního kloubu.
- Posaďte se na kolo – opřete se vodorovně řídítky o zeď, nebo ať vás někdo podrží.
- Protočte jeden pedál dolů, souběžně se sedlovou trubkou. Položte na pedál patu, noha by měla být zcela propnutá. Pokud je pokrčená, sedlo máte nízko. Pokud se musíte mírně naklonit na stranu, sedlo je moc vysoko. Pohrajte si s tím.
Toto je základní nastavení výšky sedla. Při jízdě šlapete přední částí nohy. Tím dojde k jejímu prodloužení a noha je při šlapání mírně pokrčená, optimálně v úhlu 25 stupňů. Měřit to ale nemusíte 🙂
Krok 2. Nastavení předozadní pozice a sklonu sedla
Toto nastavení má vliv na efektivitu šlapání, správnou funkci svalů a zatížení kloubů.
- Posaďte se na kolo – opřete se vodorovně řídítky o zeď, nebo ať vás někdo podrží.
- Protočte oba pedály do vodorovné pozice. Pomůže vám, když zamáčknete brzdu.
- Spusťte za pomoci olovnice nebo těžší předmětu na provázku kolmici od kraje předního kolene dolů. Měla by směřovat do osy pedálu nebo lehce před ni (zhruba konec kliky). Pokud je za osou, sedlo posuňte lehce dopředu. Pokud před osou, sedlo mírně dozadu.
- S posunutím sedla dopředu budete asi nutné lehce zvýšit i jeho výšku, naopak snížit při posunutí dozadu.
- Sklon sedla je více individuální záležitostí. Začněte se 100 % vodorovnou polohou, vyzkoušet můžete i mírný sklon špičky sedla dolů (1 – 2%). Sedlo by nikdy nemělo mít sklon špičkou nahoru. A samozřejmě vždy by mělo být vycentrované s osou rámu.
Krok 3. Nastavení pozice řídítek
Pozice řídítek ovlivňuje, jak na kole sedíte, a jedete.
Předklon trupu určuje velikost rámu, výška sedla, délka a sklon představce. Změnit pozici řídítek lze zejména změnou představce či změnou jeho vypodložením podložkami.
Pozice řídítek je hodně pocitová a souvisí i se stylem vaší jízdy. Univerzální předklon trupu je cca 40º. Při sportovnější jízdě je úhel menší, při rekreační jízdě větší.
Řidítka níž než sedlo posouvají těžiště dopředu. Zlepšuje se trakce a kontrola kola. Čím více jezdíte narovnaní, tím více posouváte těžiště dozadu a zatěžujete páteř, která má menší možnost pohlcovat nárazy.
Rozdíl mezi výškou sedla a řídítek se určuje výškou postavy jezdce – osoby menší 163 cm 0-2cm, 163-173 3-6cm, 173-183 4-8cm, nad 183 cm 6-10 cm.
- Základní nastavení je stejná výška sedla a řídítek.
- Posaďte se na kolo, ruce lehce pokrčené, hlava v mírném záklonu tak, aby váš zrak směřoval cca 3 metry před přední kolo. Sedí a jede se Vám pohodlně?
- Zkoušejte, experimentujte.
Krok 4. Nastavení brzdových páček
Sklon a vzdálenost brzdových páček je důležitý pro dobré ovládání kola a pevný úchop, za každé situace.
- Posaďte se na kolo, uchopte řídítka a napněte prsty tak, aby vám přirozeně prodlužovaly předloktí. V této pozici byste měli mít prsty položeny na brzdových páčkách. Při brzdění byste neměli ohýbat zápěstí ani na jednu stranu.
- Pohodlně byste měli dosáhnout na konec brzdové páčky dvěma prsty – ukazováčkem a prostředníčkem. Technikou si jistí jezdci mohou používat pouze jeden prst – ukazováček.