
Jak na správné zazimování kola
Cyklistiku má většina z nás spojenou s obdobím od pozdního jara do konce babího léta, tedy té hezčí části podzimu. S přechodem na zimní čas tak často přichází nepopulární, ale potřebný úkol – uložení kola k zimnímu spánku. Co je tedy vhodné udělat předtím, než kolo postavíme do sklepa, garáže, či na čestné místo v domácnosti? Správné zazimování nám na jaře ušetří spoustu práce a starostí, ale hlavně budeme připraveni vyrazit hned, jak nastane ten pravý čas. Nebojte se, že vše budete muset za pár měsíců opakovat. Pokud vše provedete správně, příprava kola na první jarní vyjížďku vám zabere už jen chvíli.
Kolo vám celou sezónu dobře sloužilo, teď je čas mu to vrátit. Zvládnete to doma sami, anebo je lepší nechat to na odbornících? Odpověď záleží na více faktorech. Kolik kilometrů, v jakém terénu a v jakých podmínkách jste s kolem letos najeli? Jak jste manuálně zruční? Jaké máte doma nářadí a prostředky na provedení tohoto servisu? Kolik máte času?
Obecně platí, že jednou za čas je dobré svěřit kolo odborníkům. Vyberte si prověřený servis s dobrými recenzemi, radami techniků z prohlídky se následně řiďte a doporučené úkony na kole neodkládejte. Malá finanční investice do nového řetězu vám ušetří peníze za zničenou kazetu, nové brzdové destičky a funkční bovdeny jsou základem spolehlivé funkčnosti brzd, pravidelný servis odpružení zásadně prodlouží životnost tlumičů a zajistí jejich správný chod.

Hurá do cykloservisu
Předtím, než vyrazíte do servisu, postačí, když kolo očistíte jen od největších nečistot. Důkladné mytí provede poté servis jako součást práce. Pouze po rozebrání některých dílů a jejich důkladném vyčištění jednotlivých lze totiž odhalit poškození a posoudit míru opotřebení. Věřte, že technici ví, jakým místům a dílům věnovat svoji zvýšenou pozornost. Následnými doporučeními odborníků se řiďte. V případě dobrého servisu za nimi není snaha na vás co nejvíc vydělat, ale zajistit správné a bezpečné fungování kola a jeho co nejdelší životnost včetně jednotlivých komponentů.

Zazimování zvádnu sám doma
Dobře, jdeme na to:
Krok 1: Důsledné a pečlivé umytí a vysušení všech částí kola
- Důkladná očista zahrnuje nejprve sundání předního a zadního kola, abyste se ke všem partiím mohli co nejlépe dostat, pořádně je vyčistit a prohlédnout. Než se pustíte do čištění řetězu, změřte ho měrkou. Pokud je již vytahaný, dělali byste zbytečnou práci, je potřeba koupit nový.
- Správnému postupu mytí kola jsme se věnovali samostatně, shrňme si zde proto jen to nejpodstatnější: žádná vapka, ale kyblík s vodou s naředěnými speciálními prostředky či jarem, houbou a různými kartáči. Speciální odmašťovač na přehazovačku a řetěz je možné nastříkat na díly přímo a nechat chvíli působit. Řetěz ideálně sundat a vyčistit zvlášť, nebo ho alespoň několikrát protáhnout myčkou řetězu. Zvlášť myjeme i sundaná kola. Při mytí postupujeme pečlivě odshora dolů, na závěr všechny části opláchneme čistou vodou.
- Kolo důkladně vysušíme.
Krok 2: Kontrola rámu, kol, komponentů
- Nyní pečlivě prohlídneme celý čistý rám, jestli není někde větší škrábanec, oděrka či prasklina. Škrábance (vznikají často např. třením bovdenů) pro zamezení koroze přetřeme korozivzdornou (syntetickou) barvou, místo poté můžeme přelepit ochrannou samolepkou, aby nedocházelo k dalšímu oděru. Pokud najdeme prasklinu, ihned řešíme odbornou opravu.
- Samostatně prohlédneme sundaná kola. Na děravou duši nás upozorní nízký tlak – duši zalepíme či vyměníme. Prohlédneme pečlivě i boky plášťů, zda se někde nenachází trhlina. V případě bezdušových systémů počkejte s doléváním těsnícího mléka na jaro, zbytečně by vám přes zimu zestárlo. Zkontrolujeme opotřebení vzorku na gumách, pokud jsou již hodně sjeté, objednáme nové. Kola dofoukneme na běžný provozní tlak.
- Nesmí samozřejmě chybět kontrola brzd, zejména míra opotřebení destiček a kotoučů, jejich vystředění. Výměnu brzdové kapaliny a odvzdušnění brzd je dobré nechat na odbornících, pokud k tomu nemáte potřebné vybavení a zkušenosti.
- Zkontrolujte dotažení všech šroubů, zda někde nevznikla vůle, v kole nelupe a nekřupe.
- Máte-li elektrokolo, motor nevyžaduje žádnou zvláštní péči, pokud funguje, jak má (zvýšená hlučnost, snížený výkon, vypadávání přípomoci). Pokud máte pochybnosti, zavezte kolo do servisu.

Krok 3: Mazání a impregnace
- Ošetřete lanka a bovdeny řazení, případně brzd, zkontrolujte, zda nejsou roztřepené či polámané. Pokud ano, je čas je vyměnit.
- Věnujte se důkladně vyčištěnému a odmaštěnému řetězu – mazivo na něm nechte klidně přes noc zaschnout a případné přebytky zlehka otřete hadrem.
- Hybné a třecí části kola (hlavové složení, čepy, pedály, náboje) ošetřete vhodným prostředkem. Na vidlice a pístnice tlumiče použijte silikonový olej či přímo prostředek určený na vidlice. Několikrát zapumpujte, ať se olej dostane, kam je zapotřebí, přebytečný olej z kluznic lehce očistěte, ať se na něj nelepí prach.
Krok 4: Uložení kola na vhodné a bezpečné místo
- Pro vaše kolo najděte nejlépe suché místo, kde nemrzne. Pokud uložení kola není ideální z důvodu větší zimy a vlhkosti, aplikujte více maziva pro lepší konzervaci. Na přehazovačce se hodí povolit lanko či zařadit lehký převod, ať řetěz není zbytečně napnutý. Nový řetěz můžete dát až na jaře.
- Baterii a cyklopočítač elektrokola vyjměte a uložte doma – svědčí jim pokojová teplota. Baterku je vhodné udržovat nabitou mezi 40–60 %, jednou za měsíc si zkuste vzpomenout a překontrolovat stav nabití.
- Zavěšení kola do vzduchu se nedělá jen kvůli úspoře místa, svědčí i vašim gumám, kolo svojí vahou nespočívá několik měsíců nehybně na jednom místě. Nemáte-li držák pro zavěšení, zkuste kola třeba jednou za měsíc trošku pootočit.
- Kolo přikryjte látkou či plachtou, ochráníte ho před špínou a prachem.

Kam s kolem přes zimu?
Každý má jiné možnosti pro uložení kola, a také s rostoucí cenou kola i jiné nároky. Pokud bydlíte v činžovním domě či paneláku, nabízí se společná kolárna, vlastní sklep nebo balkon. Samozřejmě nikdy nezapomínejte své kolo dobře zabezpečit proti krádeži, a to i v případě, pokud bydlíte ve vlastním domě a kolo máte přes zimu v garáži. V případě větší hodnoty kola lze zvolit i bezpečnou externí úschovnu, pokud je ve vaší blízkosti poskytována.
Kolo na balkon dávejte v nejzazším případě, určitě přes něj dejte a dobře zajistěte kvalitní nepromokavou plachtu. Kolo můžete uložit i v bytě, k zakoupení je mnoho držáků umožňující uložení kola na stěnu a vytvoření atraktivního designového prvku.
Necháváte kola ve sklepě či v garáži a kromě vlastního zabezpeční kola spoléháte i na pojistku proti krádeži? Ujistěte se, zda, za jakých podmínek, a do jaké výše kryje jeho cenu v případě odcizení z těchto prostor.
Ať se vám práce při zazimování kola daří a na jaře se s ním shlédáte v co nejlepší kondici! Další dobré rady a tipy jak na bezpečnou cyklistiku najdete na stránkách našeho partnera, pojišťovny Kooperativa.